Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Kierunki główne

Koordynator prof. dr hab. Piotr Krasny

Poniedziałek, godz. 14.00 – 15.20, aula, Pałac Larischa, ul. Bracka 12

Tryb hybrydowy

„Materia sztuki”

I semestr

1. Rola studiów nad technikami artystycznymi w poznaniu dziejów sztuki.

2. Źródła do badań nad technikami artystycznymi

3. Rysunek jako źródło wszystkich sztuk w tradycji europejskiej

4. Technika akwareli i gwaszu

5. Zarys dziejów malarstwa ściennego

6. Technika mozaiki

7. Witraż w średniowieczu i w sztuce nowoczesnej

8. Techniki rzeźby „przez dodawanie materiału”.

9. Brąz oraz jego techniczne i artystyczne walory rzeźbiarskie

10. Nie tylko marmury. Rzeźba w kamieniu.

11. Snycerstwo – rzeźba w drewnie

12. Rola grafiki w dziejach sztuki nowożytnej i nowoczesnej

 

 

II semestr

13. Mechaniczne techniki graficzne

14. Trawione techniki graficzne

15. Techniki ceramiki artystycznej: kamionka, fajans, porcelana.

16. Najważniejsze techniki złotnicze

17. Techniki jubilerskie

18. Technika sztukatorska – materiały, narzędzia, rozwiązania formalne, znaczenie w dekoracji architektury

19. Stiuk w sztuce antycznej i średniowiecznej

20. Rafael, Giovanni da Udine, Giulio Romano i odrodzenie techniki sztukatorskiej w epoce nowożytnej.

21. Znaczenie stiuku w sztuce włoskiej XVI, XVII i XVIII wieku.

22. Rola artystów z rejonu wielkich jezior alpejskich w rozprzestrzenieniu stiuku w Europie

23. Znaczenie stiuku w sztuce krajów Rzeszy w epoce nowożytnej

24. Znaczenie stiuku w nowożytnej sztuce Rzeczyspospolitej.

Koordynator dr Joanna Wardęga

Wtorek, godz. 11.30 – 12.50

Sala nr 3.04/3.05, Instytut Konfucjusza, ul. Oleandry 2a

 

I semestr

1. Dlaczego warto się zajmować Chinami?

2. Chiny – stereotypy i rzeczywistość

3. Trudny chiński XX wiek w skrócie

4. Chińska kuchnia

5. Kto to jest Chińczyk? Sytuacja mniejszości narodowych w ChRL

6. Powrót do kultu jednostki? Kim jest Xi Jinping?

7. Dziesięć arcydzieł kina chińskiego, które każdy powinien zobaczyć

8. Z modą przez wieki - jak ubierały się modne Chinki

9. Czy Chiny zostaną największą gospodarką świata?

10. Tajwan – dlaczego jest ważny?

11. Chiny wobec wyzwań zmian klimatu

12. Tajwan jako niesłusznie niedoceniany cel podróży

13. Przed Chińskim Nowym Rokiem – jak dzisiaj obchodzone są tradycyjne święta

 

II semestr

14. Jak zmienia się chińskie społeczeństwo? 

15. Na Dzień Kobiet – Co to znaczy być kobietą w Chinach?

16. Przemiany modelu chińskiej rodziny związane z tzw. polityką jednego dziecka

17. Pozycja seniorów w tradycyjnym społeczeństwie konfucjańskim i współcześnie

18. Jak zadziwić świat? Chińska architektura tradycyjna i nowoczesna

19. Nie tylko Wielki Mur: turystyczny potencjał Chin

20. Tybet – z wizytą na Dachu Świata

21. Prawa człowieka i system kontroli społecznej w Chinach  

22. Ani Konfucjusz, ani Mao – w co wierzą Chińczycy?

23. Nie taka chińszczyzna straszna – o języku chińskim

24. Jak nie stracić twarzy w Państwie Środka? – zasady chińskiego savoir-vivre`u

koordynator: dr Jakub Rogulski

Wtorek 11.30 – 12.50, Aula Nowodworska Collegium Nowodworskiego

Tryb hybrydowy

Prowadzący: pracownicy naukowo-dydaktyczni Wydziału Historycznego oraz Wydziału Polonistyki UJ

 

I semestr

1. Archeologia starego Krakowa

2. Miasto i jego początki

3. Uniwersytet w Krakowie

4.Społeczeństwo średniowiecznego Krakowa

5. Kraków w dobie Jagiellonów

6. Panie na Wawelu

7. Parki i ogrody Krakowa

8. Kryminalna kronika starego Krakowa i okolic

9. Kraków w dobie autonomii galicyjskiej / Nowoczesny Kraków XIX stulecia: między Wiedniem a Lwowem

10. Moda w Krakowie od renesansu do XX wieku

11. Teatr Galicyjski

12. Architektura, odkrywanie dziejów, ludzie – portret Wawelu w XIX i XX wieku

 

II semestr

 

1. Ewangelia Zielonego Balonika z Krakowem w tle

2.  Kraków w okresie XX-lecia

3. Rozwój urbanistyczno-gospodarczy Krakowa i jego wpływ na życie mieszkańców w XX wieku

4. Kraków w latach okupacji

5. Żydzi w Krakowie XX wieku: dzieje, kultura, życie codzienne

6. Jak z „Przekroju”. Krakowska szafa po II wojnie światowej

7. Krakowianki w PRL

8. Tajniki krakowskiej polszczyzny

9. Literacki kołchoz, Szuflada i dom na Klinach, czyli życie artystyczne Krakowa okresu PRL

10. Kraków i jego mieszkańcy w fotografii okresu PRL-u

11. Życie literackie w Krakowie po 1989 r., czyli skąd wziął się „krakowski realizm knajpiany”

12. Krakowianie i mieszkanie. Zaglądamy do krakowskich kamienic, pałaców, bloków, domów z różnych epok. Rzut oka na współczesną architekturę mieszkaniową w stolicy Małopolski.

Koordynatorki: dr Renata Rusek-Kowalska, dr Patrycja Duc-Harada

Wtorki godz. 13.30 – 14.50

Aula Nowodworska, Collegium Nowodworskiego, ul. św. Anny 12

Tryb hybrydowy

Prowadzenie: pracownicy naukowo-dydaktyczni Instytutu Orientalistyki UJ

I semestr

Bliski Wschód

Część I: Islam i świat arabski

1.: Prorok i jego czasy. Początki islamu i główne założenia

2. Mekka, Dubaj, Kruszyniany. Współczesny islam i jego różnorodne oblicza

3. Arabska Wiosna - jak to się zaczęło i co przyniósł rok 2011?

4. Arabska Zima - świat arabski po rewolucji

 

Część II: Turcja i świat turecki

5. Koń turecki, koń arabski, koń trojański, czyli co Turcy mają wspólnego ze światem arabskim i starożytną Grecją

6. Wspaniałe stulecie 1923-2023 - jak Mustafa Kemal Atatürk stworzył nowe państwo

7. Polak – Turek dwa bratanki, czyli co nas łączy, a co dzieli

8. Turcja i jej rola na współczesnej arenie międzynarodowej

 

Część III: Iran i kultura perska

9. Skąd się wzięli Irańczycy na Bliskim Wschodzie?

10. Miasto, masa, metro, czyli spacerem po Teheranie

11. Klęska i krzywda. Afganistan dwa lata po upadku republiki

12. Ajatollah Chomejni, chłopcy i wino, czyli o klasycznej poezji perskiej słów kilka

 

 

II semestr

Daleki Wschód

Część I: Azja Południowa

1. Sytuacja kobiet w Indiach

2. Konflikty kastowe w Indiach

3. Najpopularniejsze święta, festiwale i obrzędy obchodzone we współczesnych Indiach

4. Birma – wprowadzenie, historia i polityka

5. Sytuacja kobiet w Birmie/Mjanmie – kiedyś i dziś

6. Nepal oczami rodowitej Nepalki – o codzienności i obyczajowości w Nepalu 

 

Część II: Azja Dalekowschodnia

7. Korea na co dzień i od święta. Życie codzienne i święta w Korei

8. Kultura kulinarna Korei

9. Czy Japończycy rzeczywiście jedzą zdrowo? Fakty i mity na temat diety japońskiej 

10. Japonia i Chiny – czym się różnią? Język, pismo, kultura, estetyka, kuchnia

11. Japonia – znana czy egzotyczna? 

12. O czym pamiętać, będąc obcokrajowcem w Japonii? Reguły społeczne, tabu kulturowe i znaczenie kontekstu

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Kursy dodatkowe

Prowadzący: dr Tomasz Pugacewicz

Środa, godz. 10.00 – 11.20 (2 tydzień)

Sala Seminaryjna, Rynek Główny 34, III piętro

Tryb hybrydowy

 

Mocarstwowa polityka zagraniczna USA.  Prezydent, Kongres, dyplomacja, Pentagon, interesy gospodarcze, CIA i media w kształtowaniu działań Stanów Zjednoczonych na arenie międzynarodowej.

1. Rywalizacja między prezydentem a Kongresem

W jaki sposób rywalizacja prezydenta z Kongresem USA kształtuje politykę zagraniczną tego państwa? Np. dlaczego w 2019 r. Kongres wszczął procedurę impeachmentu Trumpa po tym, jak ten przeprowadził rozmowę z przywódcą Ukrainy?

 

2. Prezydent USA i jego uprawnienia

Jakie kompetencje w zakresie polityki zagranicznej wypracowali kolejni prezydenci USA? Np. czy prezydent Biden potrzebował zgody Kongresu USA, żeby wysłać dodatkowe 3 tys. amerykańskich żołnierzy do Polski w lutym 2022 r. po rozpoczęciu pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę?

 

3. Urząd Białego Domu i Rada Bezpieczeństwa Narodowego USA

Kim są najbliżsi współpracownicy prezydenta, stanowiący tzw. gabinet kuchenny? Jakie kompetencje posiadają? Np. kto stanowi wewnętrzy krąg doradców prezydenta Bidena, który zdecydował o dostawach czołgów Ukrainie?

 

4. Kongres USA i jego uprawnienia

Czy Kongres USA odgrywa jakąś rolę w kształtowaniu polityki zagranicznej USA czy też podporządkowuje się prezydentowi USA? Np. jaka jest skala pomocy udzielanej Polsce przez Kongres USA od początku wojny rosyjsko-ukraińskiej?

 

5. Departament Obrony USA (Pentagon)

Dlaczego to ministerstwo obrony USA jest najważniejszym ministerstwem wpływającym na politykę zagraniczną, nie Departament Stanu? Np. jaką rolę odgrywa Departament Obrony w polityce USA wobec pełnoskalowej wojny rosyjsko-ukraińskiej?

 

6. Wspólnota wywiadu USA (18 agencji wywiadu USA)

Dlaczego w USA działa aż tyle agencji wywiadu? Dlaczego po zamachach terrorystycznych z 11 września 2001 r. CIA przestała być najważniejszą agencją wywiadu, a jej dyrektor jest rzadziej zapraszany do Białego Domu? Jakie agencje wywiadu operują na terenie Polski od czasu wybuchu wojny rosyjsko-ukraińskiej?  

 

7. Departament Stanu USA (Mglista Dolina)

Czym różni się ministerstwo spraw zagranicznych USA od innych ministerstw USA? Dlaczego ministerstwo spraw zagranicznych USA nie jest kluczowe w kształtowaniu polityki zagranicznej USA?

 

 

 

8. Opinia publiczna USA

Czy obywatele wpływają na politykę zagraniczną USA? Jakie są formalne i nieformalne metody takiego wpływu? Czy prezydent Biden i Kongres USA bierze pod uwagę poglądy obywateli USA na wojnę ukraińsko-rosyjską, a jeśli tak, to jakie to są poglądy? Rola Polonii w kształtowaniu polityki USA wobec Polski.

 

9. Media w USA

Jak wygląda rynek medialny w USA i czy w USA ktoś jeszcze czyta papierowe gazety? Z jakich mediów korzystają młodzi ludzie i jaki procent obywateli USA ma konto w serwisie Facebook? Jaki wpływ na republikanów miał fakt, że najpopularniejszy komentator Fox News powtarzał twierdzenia rosyjskiej propagandy ws. wojny rosyjsko-ukraińskiej?

 

10. Grupy interesy oraz legalny i nielegalny lobbing w USA

Co to są gospodarcze i niegospodarcze grupy interesu oraz czym jest legalny i nielegalny lobbing w USA? Jakie gospodarcze i niegospodarcze grupy interesy oddziałują na politykę USA wobec Polski?

 

11. Think tanki i eksperci w USA

Czym są think tanki i jaką rolę pełnią w amerykańskim społeczeństwie? Czy w amerykańskim społeczeństwie i władzach poważa się „jajogłowych”, a jeśli tak to czemu część z nich chce negocjacji z Rosją?

Prowadzenie: dr inż. arch. Marta Urbańska, prof. Politechniki Krakowskiej

Środa, godz. 11.30 – 12.50 (1. tydzień)

Aula Średnia B, Auditorium Maximum, ul. Krupnicza 33

II semestr

Czwartek, godz. 11.45 - 13.00

Aula Tischnera, ul. Gołębia 13

Tryb hybrydowy

Architektura – kultura dawna i nowa. Kraków – Polska – świat*

I semestr

 

1. Co to jest architektura? Próba definicji Królowej Sztuk i jej domeny. Najkrótszy przegląd klasycznych stylów od antyku do końca XIX wieku. Dzieła greckie, rzymskie, romańskie, gotyckie, renesansowe, barokowe, neoklasycystyczne, eklektyczne i krótka konkluzja.

 

2. Spacer studialny: Stare Miasto Krakowa - idealny przykład syntezy stylów, tendencji, epok. Średniowieczne założenie urbanistyczne, architektura klasyczna.

 

3. Spacer studialny: Teodor Talowski i jego klienci – fantazja architektury polskiej (ul. Piłsudskiego, Retoryka, Smoleńsk. W razie niepogody – wykład kameralnie, zamiana terminów).

 

4. Piękno secesji – nowej sztuki dla nowych czasów. Efemeryda belle  époque czy trwała wartość? Wiedeń, Kraków, ziemie polskie, Europa. Sztuki plastyczne i architektura. Gesamtkunstwerk.

 

5. Modernizm: rewolucje i awangarda pierwszej połowy XX wieku. Ekspresjonizm, konstruktywizm, puryzm, funkcjonalizm: radykalnie nowa architektura po upadku starego świata imperiów.

 

6. Art Deco, Szkoła Krakowska, Gdynia i nie tylko: polskie triumfy architektoniczne epoki międzywojennej. Dziedzictwo dwudziestolecia niepodległej Rzeczpospolitej – fenomen integracji państwa, fundament dalszego rozwoju. Katowice, Kraków, Lwów, Warszawa, Gdynia. 

 

II semestr

7. Nowa Huta: niechciane dziedzictwo totalitaryzmu czy świetna architektura dla życia? Epickie losy socjalistycznego miasta dla kombinatu obok Krakowa (w razie woli Słuchaczy, możliwy spacer po spotkaniu in situ).

 

8. Wielkie, aktualne dylematy odbudowy: Pałac Saski w Warszawie, Stadtschloss w Berlinie. Kontrowersje konserwacji. Czy należy odbudować wszystko?  Architektura nowa a dziedzictwo historyczne i pamięć.

 

9. Mój nowy dom: od brutalizmu do minimalizmu. Domy jednorodzinne i wielorodzinne jako przykłady architektury najnowszej. Brutalizm, późny modernizm, postmodernizm, nowy modernizm, minimalizm, kontekstualizm. Wybrane, reprezentatywne realizacje i postawy twórcze – polskie i zagraniczne.

 

10. Najnowsza polska architektura dla kultury: wielkie budynki, wielkie nagrody, wielkie uznanie. Przegląd polskich realizacji dla muzyki, muzeów i teatrów z lat 2013 – 2023 (Szczecin, Gdańsk, Toruń, Warszawa, Wrocław, Katowice, Kraków).

 

 

11. Spacer studialny: Śródmieście Krakowa (Dom Plastyków, Małopolski Ogród Sztuki, park im Wisławy Szymborskiej): harmonia czy dysharmonia architektury? Prezentacja i dyskusja: czy nowa architektura ma szanse być w zgodzie z historią?

 

12. Co ja zrobiłabym / zrobiłbym dla architektury? Warsztaty / konwersatorium: idee, wizje i koncepcje Słuchaczy kursu. Pytania, prezentacje. Rekapitulacja cyklu – przestrzeń publiczna: istota cywilizacji.

 

 

*Kurs ma na celu zaznajomienie Słuchaczy z aspektami architektury w kontekście kultury, jako jej materialnego wyrazu – dla lepszego zrozumienia środowiska zbudowanego, procesów cywilizacyjnych, potrzeby ładu, roli obywatela, prawa i roli architekta.

Seminarium realizowane będzie metodą wykładów / prezentacji wzbogaconych o konwersatorium – dyskusję ze Słuchaczami. Spotkania mogą także odbywać się w plenerze, jako spacery studialne, w zależności od aury; - w miarę potrzeb / dezyderatów Słuchaczy, program można wzbogacić o próby warsztatowe (idee, wizje, koncepcje Uczestników co do wybranych, aktualnych tematów).

Prowadząca: dr Urszula Pajdosz-Śmierciak (Obserwatorium Astronomiczne UJ)

Środa, godz. 11.30 – 12.50 (2. tydzień)

Sala Seminaryjna, Rynek Główny 34

Tryb hybrydowy

Program kursu*

I semestr

1. Wstęp do astronomii. Co astronom robi w pracy? Co i jak obserwujemy? Czego dotyczą badania teoretyczne?

Astronomia jest jedną z najstarszych nauk na świecie i prężnie rozwija się w wielu ośrodkach naukowych. Zajmuje się badaniami naszego Układu Słonecznego i Galaktyki, ale także galaktyk znajdujących się na krańcu widzialnego Wszechświata. Wszystko jednak sprowadza się do próby zrozumienia tego, jak działa Wszechświat, jaki był jego początek (jeśli był) oraz jaki będzie jego koniec (jeśli taki nastąpi)?

 

2. “Eppur si muove” – najważniejsze prawa w astronomii

Na wykładzie, w przystępny sposób, przedstawione zostaną wybrane teorie i prawa astronomiczne, między innymi prawa Keplera, opisujące ruch planet wokół Słońca i prawo Hubble’a-Lemaître’a, dzięki któremu można było oszacować wiek Wszechświata. Poznamy także najbardziej podstawowe założenia i konsekwencje Ogólnej Teorii Względności Einsteina. Skąd wiemy, że te teorie działają?

 

3. Metody badań astronomicznych

Wykład przybliży Studentom wybrane rodzaje instrumentów astronomicznych działających na różnych długościach fal elektromagnetycznych – począwszy od radioteleskopów, poprzez teleskopy optyczne, rentgenowskie i na promieniowanie gamma. Co można nimi obserwować i jak wyglądają takie zdjęcia nieba? Jakie są ich ograniczenia? Które z nich są największe na świecie i dlaczego niektóre muszą znajdować się w kosmosie?

 

4. Dlaczego Słońce musi umrzeć?

Gwiazdy są jednymi z najdłużej badanych obiektów w astronomii. W dzień, na niebie dominuje najbliższe nam Słońce, nocą z kolei gołym okiem dostrzec można cały pas gwiazd Drogi Mlecznej. Jak więc gwiazdy się rodzą i dlaczego powstały? Dlaczego mają różne kolory? Jak długo żyją? Jak umierają, i czy zagraża nam śmierć Słońca?

 

5. Gwiazdozbiory północnego nieba i obiekty widoczne gołym okiem, nauka korzystania z map nieba, czyli wycieczka do Obserwatorium Astronomicznego UJ  (termin wycieczki do uzgodnienia z uczestnikami)

 

6. Układ Słoneczny i planety pozasłoneczne – czy istnieje dla nas planeta B?

Na ile wyjątkowy jest nasz układ gwiazdowy? Skąd wiemy, że takie planety istnieją i ile może ich być w całym Wszechświecie? Czy możemy je bezpośrednio zobaczyć? Czy jest planeta, na którą moglibyśmy się przenieść?

II semestr

7. Nasza Galaktyka – jak poznać coś, co zawiera kilkaset miliardów gwiazd i ma średnicę ponad 100 tysięcy lat świetlnych?

Wyobraźmy sobie, że możemy podróżować z największą możliwą prędkością, a więc – z prędkością światła. Aby dotrzeć na kraniec naszej Galaktyki, Drogi Mlecznej, potrzebowalibyśmy dziesiątek tysięcy lat...Skąd więc wiemy, jak wygląda nasza Galaktyka z zewnątrz? Jak porusza się w niej nasz Układ Słoneczny? Jakie jeszcze obiekty się w niej znajdują i czy inne galaktyki są podobne do naszej?

 

8. Jak zważyć czarną dziurę?

Najpewniej, w centrum każdej galaktyki we Wszechświecie znajduje się czarna dziura o bardzo dużej masie, nawet 1 000 000 000 razy większej niż masa Słońca.  Ale skąd to wiemy? Czy taka czarna dziura znajduje się także w centrum Drogi Mlecznej? Jak można zważyć i zmierzyć coś, co znajduje się tak daleko i nie mamy do tego bezpośredniego dostępu?

 

9. Czarna dziura na talerzu, czyli jak powstało pierwsze zdjęcie supermasywnej czarnej dziury

Możliwość zobaczenia najmniejszych detali danego obiektu zależy od rodzaju fal, na których obserwujemy oraz od wielkości naszego teleskopu. Oczywiście, im większy teleskop – tym lepiej. Jak więc skonstruować teleskop wielkości całej Ziemi i po co to właściwie robić? Czym jest horyzont zdarzeń czarnej dziury i jak wygląda? Czym są najbardziej energetyczne obiekty we Wszechświecie, czyli aktywne jądra galaktyk i czy nam zagrażają?

10. Fale grawitacyjne – warte Nagrody Nobla nowe okno na Wszechświat

Wykład będzie dotyczył zaobserwowania (i tym samym udowodnienia istnienia) przewidzianych przez teorię A. Einsteina fal grawitacyjnych. Jak powstają?  Jak je zaobserwowano i dlaczego jest to takie trudne? Jakie znaczenie mają takie obserwacje?

11. – Wybór  Studentów

 

*Opis i forma kursu:

Kurs poprowadzony zostanie przez etatowego pracownika Obserwatorium Astronomicznego UJ i będzie stanowił popularnonaukowe wprowadzenie do astronomii. Podczas cyklu wykładów Uczestnicy zapoznają się z najważniejszymi dziedzinami badawczymi współczesnej astronomii, takimi jak astronomia optyczna, radioastronomia czy kosmologia. Przedstawione zostaną podstawowe pojęcia i wielkości astronomiczne, a także zagadnienia dotyczące budowy Wszechświata i mechanizmów fizycznych, które nim rządzą. Podczas kursu przedstawione zostaną najnowsze osiągnięcia astronomiczne, takie jak pierwsza detekcja fal grawitacyjnych czy bezpośrednie obserwacje supermasywnej czarnej dziury w pobliskiej galaktyce M87. W ramach jednego z wykładów  proponujemy zwiedzanie Obserwatorium Astronomicznego UJ.

 

Wymagania:

Specjalistyczna wiedza nie jest wymagana, poziom zaawansowania kursu będzie podstawowy.

Zaliczenie kursu na podstawie obecności.

 

Koordynator: dr Piotr Hapanowicz

Pałac Krzysztofory, Rynek Główny 35, Sala Miedziana

Prowadzenie: pracownicy Muzeum Krakowa

Środa, godz. 13.30 - 14.45

Tryb stacjonarny

(zajęcia bezpłatne, zapisy nie są wymagane)

 

semestr I

Temat przewodni:

„Włodzimierz Tetmajer (1862 – 1923) na tle epoki. W 100-lecie śmierci Artysty”

 

Głównym bohaterem nowego cyklu wykładowego w Pałacu Krzysztofory  jest Włodzimierz Tetmajer, ceniony artysta, malarz, znakomity piewca polskiej wsi w malarstwie. Znany jako pierwowzór postaci „Gospodarza” z „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego, starszy brat słynnego młodopolskiego poety Kazimierza Przerwy-Tetmajera. Mniej znana jest jego działalność społeczno-polityczna oraz zaangażowanie i wkład w dzieło odzyskania przez Polskę niepodległości.

Podczas zajęć zaprezentowana zostanie postać Włodzimierza Tetmajera i jego różnorodna działalność, ale także miejsca z nim związane w sposób szczególny (Kraków, Bronowice Małe), jak również wydarzenia, w których uczestniczył, w tym uroczystości grunwaldzkie w 1910 r. Przybliżone zostaną również wybrane postacie związane z Tetamjerem, jak Jan Matejko, Stanisław Wyspiański, czy też gen. Zygmunt Zieliński. 

 

1. Włodzimierz Tetmajer – szkic do portretu

2. Oprowadzenie po wystawie „Włodzimierz Tetmajer-siła barwy i temperamentu”, dr Piotr Hapanowicz (13.00), Tomasz Karżewicz (13.15), Justyna Kasińska (13.30), grupy do 25 osób

3. Twórczość artystyczna Włodzimierza Tetmajera

4. Bronowice Małe – historia i tradycja

5. Kraków na przełomie XIX/XX w.

6. Jan Matejko

7. Kraków młodopolski

8. Stanisław Wyspiański

9. Kraków – polski Piemont

10. Uroczystości grunwaldzkie w 1910 r.

11. Generał Zygmunt Zieliński - zapomniany dowódca Legionów Polskich

 

II semestr

1. Dr Adrian Baraniecki –  prekursor edukacji kobiet i muzealnictwa

2. Irena Odrzywołek – symbol odwagi i walki

3. Maria Jarema – kobieta o wielu twarzachińska

4. Elżbieta ze Słuszków Kazanowska –  burzliwy żywot magnacki

5. Krakowski Emaus

6. Ulica Karmelicka – dzieje, zabytki

7. Mieczysław Kaplicki –prezydent  Krakowa z wizją

8. Ulica Stradomska– dzieje, zabytki

9. Dzielnica III Prądnik Czerwony – dzieje, zabytki

10. Wincenty Wodzinowski – zapomniany artysta młodopolski

11. Józef Mehoffer – życie i twórczość

12. Jacek Malczewski – romantyk i symbolista

Prowadzenie: dr Iwo Sułka

Piątek, godz. 11.30 – 12.50 (2. tydzień)

Sala Seminaryjna, Rynek Główny 34, III piętro

Tryb hybrydowy

 

Kino klasyczne

I semestr

1. Czym było/jest kino klasyczne? Próba definicji terminu, określenia jego najważniejszych cech i periodyzacji klasycznego okresu w historii kina.

2. „Dojrzały” okres kina niemego, kształtowanie się języka kina klasycznego (filmy D. W. Griffitha, C. T. Dreyera, Siergieja Eisensteina, F. W. Murnaua); przełom dźwiękowy i lata 30. – początek okresu klasycznego; kino jako przemysł (standaryzacja techniki realizacji, produkcji, dystrybucji).

3. Kino amerykańskie w latach 30. i w czasie II wojny: reakcja filmowców na Wielki Kryzys (filmy Franka Capry), rozkwit kina gatunkowego (filmy Howarda Hawksa), propaganda okresu II wojny światowej, film noir (filmy Johna Hustona).

4. Kino francuskie lat 30.: dziedzictwo filmowej awangardy (René Clair), film „teatralny” (Marcel Pagnol), kino realizmu poetyckiego i społecznego (filmy Marcela Carné i Jeana Renoira).

5. Kinematografia radziecka lat 30. i 50. – film w służbie ideologii: od stalinizmu i socrealizmu do odwilży (filmy S. Eisensteina, Grigorija Kozincewa, Grigorija Czuchraja, Siergieja Bondarczuka).

6. Kino brytyjskie od lat 30. do końca 50.: kino popularne, historyczne, narodziny „autora wśród gatunków” – Alfred Hitchcock, szekspirowskie adaptacje Laurence’a Oliviera, autorzy kina powojennego (Carol Reed, David Lean).

II semestr

7. Kino francuskie w czasie II wojny, tzw. „kino papy”, filmowy realizm psychologiczny (filmy H. G. Clouzota), nowi autorzy: Jean Cocteau, Jacques Tati, Robert Bresson.

8. Kino amerykańskie po II wojnie: schyłek filmu noir, powrót wielkich widowisk (filmy Cecila DeMille’a), złoty okres gatunków filmowych (filmy Johna Forda, Douglasa Sirka); kino w kontekście przemian społeczno-kulturowych.

9. Kino włoskie po II wojnie: neorealizm jako zapowiedź przemian (filmy Vittorio De Siki i Roberto Rosselliniego), wielcy autorzy: Luchino Visconti, Federico Fellini, Michelangelo Antonioni.

10. Inne kinematografie: Niemcy (kino schyłku Republiki Weimarskiej: Fritz Lang, G. W. Pabst), Japonia (Yasujiro Ozu, Kenji Mizoguchi, Akira Kurosawa), kraje skandynawskie (C. T. Dreyer, Ingmar Bergman).

11.  Wprowadzenie do zagadnienia analizy i interpretacji filmu, omówienie metod analitycznych; seans wybranego filmu z omawianego okresu (propozycje: Złodzieje rowerów, W samo południe).

12. Seans filmu (dokończenie). Próba wspólnej analizy i interpretacji obejrzanego filmu z uwzględnieniem m.in. kontekstów historycznych, ideologicznych i technicznych.

Koordynator: Prof. dr hab. Halina Ekiert

Piątek, godz. 10.00 – 11.15 (1. tydzień)

Sala Seminaryjna, Rynek Główny 34

Prowadzący: Pracownicy Katedry i Zakładu Botaniki Farmaceutycznej UJ-CM

Tryb hybrydowy

„Rośliny kosmetyczne i ich bioaktywne składniki czyli ABC fitokosmetologii”

 

1. Algi - organizmy wodne o unikalnych właściwościach przeciwstarzeniowych

Na wykładzie omawiane będę organizmy zaliczane do alg: sinice, brunatnice oraz krasnorosty i zielenice. Z podanych grup zostaną omówione surowce o kluczowym znaczeniu w kosmetologii ze względu na zawartość substancji antyoksydacyjnych (dieta) oraz poszczególne pochodzące z nich substancje o tym samym znaczeniu.

2. Mąka ziemniaczana czy mąką chleba świętojańskiego?

Mąki i cukry oraz gumy i śluzy pochodzenia roślinnego mają duże znaczenie w produkcji kosmetyków. Omówiony zostanie ich chemizm, źródła pozyskiwania oraz szerokie zastosowanie w fitokosmetologii.

3. i 4. Olej słonecznikowy czy oliwa z oliwek? Część I i II

Tłuszcze w tym oleje roślinne są niezbędne dla zachowania odpowiedniej kondycji i zdrowego wyglądu ludzkiej skóry, są jej budulcem, cennym źródłem składników mineralnych i odżywczych. Oleje roślinne pozyskiwane są zarówno z roślin rosnących w naszym klimacie, jak i z roślin egzotycznych. Na wykładzie zostaną omówione najbardziej atrakcyjne przykłady roślin olejodajnych i ich zastosowania kosmetyczne.

5. Henna czy rutyna? Karoten czy luteina?

Barwniki roślinne mają duże znaczenie w produkcji kosmetyków. W ramach wykładu przedstawione będą najważniejsze rośliny kosmetyczne będące źródłem różnych grup barwników o silnych właściwościach biologicznych (m.in. antyoksydacyjnych, przeciwzapalnych, uszczelniających naczynia włosowate) wykorzystywane w produkcji kosmetyków.

6. Mydlnica i żeń-szeń, galasy i żubrówka

Saponiny, garbniki i kumaryny posiadają bardzo ważną pozycję w produkcji kosmetyków. W ramach wykładu zostaną zaprezentowane najważniejsze rośliny kosmetyczne zawierające saponiny, garbniki i kumaryny o silnych właściwościach biologicznych (m.in. przeciwzapalnych, rewitalizujących, ściągających) wykorzystywane w produkcji kosmetyków.

7. i 8. Od kwiatu pomarańczy do wanilii. Część I i II

Co w roślinie pachnie? Na wykładzie zostaną omówione olejki eteryczne i substancje zapachowe pochodzenia roślinnego, ich zastosowanie w aromaterapii, perfumerii i kosmetykach oraz ich znaczenie lecznicze i przyprawowe. 

9. Witaminy młodości i hormony roślinne

W ramach zajęć przedstawione zostaną rośliny będące źródłem witamin przyczyniających się do zachowania młodości i witalności organizmu. Ponadto omówione zostaną fitohormony, czyli związki odpowiedzialne za funkcjonowanie roślin, wpływające na organizm człowieka i mające często działanie zbliżone do hormonów ludzkich, co czyni je użytecznymi w produkcji kosmetyków i nie tylko.

10. Jak zdobyć masło kakaowe, korzeń żeń-szenia czy korę oczaru?

Omówione zostaną najciekawsze egzotyczne rośliny i/lub egzotyczne surowce kosmetyczne pozyskiwane na drodze importu oraz rośliny egzotyczne uprawiane w warunkach polowych i/lub szklarniowych w Polsce. Ponadto zasygnalizowane będą podstawowe informacje o  nowoczesnych rozwiązaniach biotechnologicznych, w tym informacje o surowcach kosmetycznych pozyskiwanych z bioreaktorów.

11. Co to jest roślinny surowiec kosmetyczny?

Roślinny surowiec kosmetyczny to źródło substancji, które mogą być pomocne w utrzymaniu dobrej kondycji skóry. Na wykładzie zostaną omówione rodzaje surowców roślinnych, sposoby ich zbioru i przechowywania oraz warunki, jakie muszą być spełnione, aby otrzymać roślinny surowiec kosmetyczny wysokiej jakości. Przedstawione będą także podstawowe informacje dotyczące bazy Cosing (Cosmetic Ingredient) opracowywanej przez Komisję Europejską. Ponadto zaprezentowane będą domowe sposoby przygotowania prostych produktów kosmetycznych oraz porady, jak czytać etykiety na kosmetykach i na co zwrócić uwagę.

 

12. Grzyby - tylko aromat czy właściwości antyoksydacyjne?

Omawiane będą gatunki grzybów jadalnych o znaczeniu kosmetologicznym przez zastosowanie ich w diecie oraz aplikacjach na skórę. Wybrane gatunki grzybów pochodzące zarówno z upraw, jak i ze stanu naturalnego są zawarte na liście z 3.11.2022 Ministerstwa Zdrowia gatunków grzybów dopuszczonych do obrotu.

Prowadzenie: Prof. dr hab. Wasilij Szczukin

Piątek, godz. 11.30 – 12.50, (1. tydzień)

Sala Seminaryjna, Rynek Główny 34, III piętro

Tryb hybrydowy

 

Fascynujące losy twórców od renesansu do współczesności

 

1. Cervantes: wielka przygoda życia i dylematy szlachetności.

Życie autora Don Kichota było pełne niesamowitych przygód. Zbierał podatki, został porwany przez piratów, uciekł z niewoli, stracił rękę, został oskarżony o kradzież, przebywał w więzieniu. Zawsze brakowało mu pieniędzy. Dlaczego właśnie taki człowiek mógł napisać jedno z najbardziej poczytnych dzieł literatury światowej.

2. Molière: teatr, satyra i namiętność.

W centrum uwagi znajdą się okoliczności napisania i próby przedstawienia komedii Świętoszek. Dostojnicy Kościoła wykorzystali tragiczny fakt w życiu Molière’a, który miał romans z młodą aktorką, nie wiedząc, że jest jego córką. Dramaturgowi groziła śmierć z dwóch powodów: został oskarżony o kazirodztwo i o brak poprawności politycznej. Dwuznaczna rola króla Ludwika XIV, który na początku bronił Molière’a, a później odwrócił się od niego.

3. Voltaire: kręte drogi życia i dylematy racjonalizmu.

François-Marie Arouet, znany jako Voltaire, stał u źródeł francuskiego Oświecenia, kontynuował racjonalistyczne tradycje swojej ojczyzny, zapoczątkowane przez Kartezjusza i Montaigne’a. Był przekonanym antyklerykałem i deistą, sądząc, że Bóg był twórcą pierwszego impulsu prowadzącego do powstania świata, ale później usunął się w cień. Burzliwe życie autora Prostaczka, pełne zabawnych epizodów, ale także nagonki i prześladowań.

4. Wasilij Żukowski: cichy anioł pomóc skrzywdzonym niosący.

Wasilij Żukowski to poeta, który jako pierwszy w Rosji zwrócił się ku romantyzmowi. Nieślubny syn arystokraty i Turczynki, która dostała się do niewoli, zrobił wielką karierę, bo został wychowawcą następcy tronu. W życiu prywatnym był postacią tragiczną, bo zakochał się z wzajemnością we własnej kuzynce, której matka, siostra poety po ojcu, robiła wszystko, by nie dopuścić do małżeństwa córki z Żukowskim i w końcu wydała ją na siłę za mąż. Zakochana w poecie młoda kobieta zmarła przy porodzie – „oddaliła się jak cichy anioł”, jak napisał Żukowski w jednym z wierszy. Poeta postanowił pomagać ludziom ciepiącym i skrzywdzonym.

5. Iwan Turgieniew: ofiara kapryśnego Erosu na salonach Europy.

Sfrustrowana matka powieściopisarza Iwana Turgieniewa nienawidziła swojego męża i na złość mu wychowywała syna tak, jak gdyby był dziewczynką. Dlatego pisarz bał się kobiet, a jednocześnie ciągle ulegał urokowi kobiecości. Jego życie osobiste ułożyło się tragicznie. Nigdy nie założył rodziny, bo w wieku 23 lat zakochał się w kobiecie zamężnej – słynnej francuskiej śpiewaczce operowej Paulinie Viardot i spędził całe życie blisko niej i jej rodziny. Dzięki swojej wybrance był przyjmowany na salonach całej Europy, przyjaźnił się z Flaubertem, braćmi Goncourt, Victorem Hugo i Maupassantem, a nawet spełnił pewną misję – zapoznał Europę z jeszcze młodą literaturą rosyjską.

6. Tadeusz Boy-Żeleński: pełnia życia z działaniem pod prąd.

Portret Tadeusza Boya-Żeleńskiego – duszy towarzystwa, lekarza, publicysty, tłumacza, działacza społecznego. Opowieść o związkach Boya z cyganerią krakowską, o zmaganiach z opozycją konserwatywną, o powstaniu Towarzystwa Świadomego Macierzyństwa, o burzliwym romansie z Ireną Krzywicką i o tragicznej śmierci.

7. Dramat geniusza tańca: Wacław Niżyński w Paryżu i Wiedniu.

Wacław Niżyński – Polak urodzony w Kijowie, genialny tancerz i choreograf, jedyny w świecie wykonawca tzw. skoku Niżyńskiego. Wykład poświęcony związkom tancerza z Baletem Rosyjskim Sergiusza Diagilewa, dziejom tego baletu, zawrotnej, lecz krótkiej karierze Niżyńskiego i dramatycznemu rozstaniu  tańcem po konflikcie z Diagilewem z powodu małżeństwa tancerza z węgierską arystokratką Romolą Pulską.

8. Jarosław Iwaszkiewicz – Karol Szymanowski – Henryk Neuhaus: połączyła ich nie tylko muzyka.

Przedrewolucyjny Kijów był jednym z ważniejszych centrów kultury kilku narodów – polskiego, rosyjskiego, ukraińskiego, żydowskiego i niemieckiego. Z Kijowem i, szerzej, z Ukrainą  były związane losy wielu wybitnych twórców, których łączyły więzi przyjaźni i miłości ponad wszystkie podziały narodowe. Dwóch Polaków – Iwaszkiewicza i Szymanowskiego i jednego Niemca – Henryka (Heinricha) Neuhausa, słynnego pianisty lat 1920 - 1960- łączyła także muzyka. Karol Szymanowski poznał Neuhausa jeszcze w dzieciństwie, które obaj spędzili w jednym mieście – Jelisawietgrodzie. Wszyscy trzej spotkali się w Kijowie. Losów trzech twórców nie można opisać inaczej, jak tylko na tle życia artystycznego tego miasta.

9. Odzyskać niemiecką ojczyznę. Tomasz Mann i Bertolt Brecht.

Dwaj wielcy autorzy niemieccy – powieściopisarz Tomasz Mann i dramaturg Bertold Brecht mieli różne pochodzenie społeczne i odmienne poglądy polityczne: Mann był bliski klasycznego liberalizmu, Brecht zaś był komunistą. Obaj znaleźli się w ostrym konflikcie z Trzecią Rzeszą i musieli wyemigrować do Stanów Zjednoczonych. Zarówno w kraju, jak i za granicą znajdowali się w ciągłym konflikcie. Ich drogi życiowe po wojnie rozeszły się: Brecht osiadł w NRD, dla Manna zaś każde z dwóch państw niemieckich okazało się nie do przyjęcia. Wykład jest zbudowany wokół porównania charakteru i przekonań obu twórców.

10. Izaak Babel: pęd życia i zagadka śmierci.

Śledząc koleje burzliwego życia Izaaka Babla, Żyda z Mikołajowa, poznamy niepowtarzalny koloryt przedrewolucyjnej Odessy, skandalizujące jak na te czasy opowieści Babla o odeskich złodziejach i żydowskich pogromach. Ten pisarz kochał życie jako takie, ciągle łącząc jego aspekty umysłowe i fizjologiczne. Wola życia i opisania życia doprowadziła Babla najpierw na front polsko-bolszewicki, a później, dzięki dziwnemu romansowi, najpierw do salonu towarzyskiego żony przewodniczącego NKWD Mikołaja Jeżowa, a później przed pluton karny.

11. Z Europą w rodzinie. Życie i dzieło Józefa Czapskiego.

Józef Czapski, znakomity malarz, organizator życia kulturalnego polskiej emigracji i jeden z założycieli „Kultury” paryskiej, był spokrewniony z przedstawicielami kilku europejskich rodów arystokratycznych. Wykład zawiera opowieść o wybitnych krewnych Czapskiego, którzy nie raz pomagali mu ocalić życie i zdrowie mu w trudnych czasach II wojny światowej.

12. Josip Brodski, podwójnie zesłany.

Josip Brodski, wybitny poeta, laureat Nagrody Nobla w roku 1987, pochodził z Petersburga, z inteligenckiej rodziny żydowskiej. Wykład ilustruje niełatwe życie poety, który ciągle był prześladowany za niechęć  do pogodzenia się z narzuconymi z góry schematami twórczości i w końcu został dwukrotnie wydalony z rodzinnego miasta – najpierw zesłany do kołchozu na dalekiej północy, a później zmuszony do emigracji na Zachód. Podczas wykładu zabrzmią fragmenty jego wierszy i esejów.

 

Prowadząca: mgr Paulina Zgliniecka-Hojda, Akademia Muzyczna im. K. Pendereckiego w Krakowie

Piątek, godz. 13.00– 14.50 (2. tydzień)

Sala Seminaryjna, Rynek Główny 34

Tryb hybrydowy

 

Muzyka filmowa

1. Przewodnik po pięciolinii – podstawowe terminy muzyczne

Wykład wprowadzający podstawową terminologię muzyczną, a także periodyzację dziejów muzyki, co ma na celu umożliwienie komfortowego uczestnictwa w kolejnych zajęciach.

 

2. Krótki zarys historii muzyki filmowej

Wykład wprowadzający do tematyki, która stanowić będzie kluczowe zagadnienie tegorocznych wykładów. Podczas zajęć poruszone zostaną zagadnienia opisujące kompleksową naturę muzycznego języka filmu, jak podstawowa terminologia, koncepcje i teorie muzyki filmowej, a także cechy wyróżniające ją na tle innych gatunków.

 

3. Polscy kompozytorzy muzyki filmowej – Jan A.P. Kaczmarek

Wykład monograficzny uwzględniający rys biograficzny (wraz z ciekawostkami z życia), a także cechy języka muzycznego kompozytora na przykładzie takich filmów, jak m.in. Quo Vadis, Marzyciel, Mój przyjaciel Hachiko, Dolina bogów.

 

4. Polscy kompozytorzy muzyki filmowej – Abel Korzeniowski

Wykład monograficzny uwzględniający rys biograficzny (wraz z ciekawostkami z życia), a także cechy języka muzycznego kompozytora na przykładzie takich filmów, jak m.in. Anioł w Krakowie, Metropolis, W.E., Ziarno prawdy, Zakonnica.

 

5. Polscy kompozytorzy muzyki filmowej – Wojciech Kilar

Wykład monograficzny uwzględniający rys biograficzny (wraz z ciekawostkami z życia), a także cechy języka muzycznego kompozytora na przykładzie takich filmów, jak m.in. Sami swoi, Trędowata, Dziewiąte wrota, Dracula, Pan Tadeusz, Pianista.

 

 

6. Polscy kompozytorzy muzyki filmowej – Krzysztof Komeda

Wykład monograficzny uwzględniający rys biograficzny (wraz z ciekawostkami z życia), a także cechy języka muzycznego kompozytora na przykładzie takich filmów, jak m.in. Dwaj ludzie z szafą, Niewinni czarodzieje, Nóż w wodzie, Dziecko Rosmary.

 

7. Polscy kompozytorzy muzyki filmowej – Paweł Mykietyn

Wykład monograficzny uwzględniający rys biograficzny (wraz z ciekawostkami z życia), a także cechy języka muzycznego kompozytora na przykładzie takich filmów, jak m.in. Ono, Essential killing, W imię…, Wałęsa, IO.

 

8. Kompozytorzy muzyki filmowej ze świata – Hans Zimmer

Wykład monograficzny uwzględniający rys biograficzny (wraz z ciekawostkami z życia), a także cechy języka muzycznego kompozytora na przykładzie takich filmów, jak m.in. Gladiator, Ostatni samuraj, Piraci z Karaibów, Diuna.

 

9. Kompozytorzy muzyki filmowej ze świata – John Williams

Wykład monograficzny uwzględniający rys biograficzny (wraz z ciekawostkami z życia), a także cechy języka muzycznego kompozytora na przykładzie takich filmów, jak m.in. Gwiezdne wojny, Indiana Jones, Kevin sam w domu, Park jurajski, Lista Schindlera.

 

10.Kompozytorzy muzyki filmowej ze świata – Ennio Morricone

Wykład monograficzny uwzględniający rys biograficzny (wraz z ciekawostkami z życia), a także cechy języka muzycznego kompozytora na przykładzie takich filmów, jak m.in. Pewnego razu na Dzikim Zachodzie, Misja, Lolita, Malena, Django.

 

11. Kompozytorzy muzyki filmowej ze świata – Howard Shore

Wykład monograficzny uwzględniający rys biograficzny (wraz z ciekawostkami z życia), a także cechy języka muzycznego kompozytora na przykładzie takich filmów, jak m.in. Siedem, Milczenie owiec, Aviator, Władca Pierścieni, Hobbit.

Prowadzący: dr Piotr Eckhardt

Piątek, godz. 9.45 – 11.00 (2. tydzień)

Sala nr 218, WPiA, ul. Olszewskiego 2

Tryb hybrydowy

 

Zaangażowanie mocarstw w rewolucje, przewroty i zamachy stanu w XX w.

Iran

W 1953 r. w Iranie odsunięto od władzy demokratycznego premiera Mohammada Mosaddegha. Amerykańska agencja wywiadowcza CIA oficjalnie przyznała się do zorganizowania zamachu stanu przeciwko politykowi stanowiącemu zagrożenie dla międzynarodowych koncernów naftowych.

  1. Gwatemala

W 1954 r. od władzy odsunięty został Jacobo Árbenz, którego reforma rolna zagroziła m.in. największemu światowemu producentowi bananów – firmie United Friut Company. Jakie było w tym przypadku zaangażowanie USA i skąd pochodzi określenie „republika bananowa”?

  1. Nikaragua

Historia zaangażowania USA w politykę wewnętrzną Nikaragui sięga XIX wieku, ale afera związana z nielegalnym finansowaniem przez Amerykanów nikaraguańskich rebeliantów Contras przypada na prezydenturę Ronalda Regana. Warto zatem prześledzić relacje tych państw na przestrzeni całego XX wieku.

  1. Chile

Skutki rządów Augusto Pinocheta do dziś są głównym źródłem problemów i politycznych sporów w Chile. Doszedł on do władzy wskutek puczu, w którym obalony (i zamordowany) został demokratycznie wybrany prezydent Salvador Allende. Rola USA w tych wydarzeniach do dziś budzi duże emocje.

  1. Kuba

Nie wszystkie amerykańskie interwencje były udane – jedną z najbardziej znanych porażek była operacja w Zatoce Świń mająca na celu obalenie przywódcy Kuby. Później CIA usiłowała usunąć Fidela Castro na różne inne sposoby.

  1. Syria

Według części historyków jedną z pierwszych tajnych operacji CIA było przygotowanie bezkrwawego zamachu stanu przeprowadzonego w marcu 1949 r. w Syrii. Syryjski pułkownik Husni az-Za’im, który obalił prezydenta Szukriego al-Kuwatliego miał korzystać ze wsparcia Amerykanów.

  1. Panama

Przywódca Panamy, Manuel Noriega, przez wiele lat współpracował z USA. Jednakże, 20 grudnia 25 tysięcy amerykańskich żołnierzy rozpoczęło inwazję na Panamę w celu odsunięcia go od władzy. Przeanalizujemy co spowodowało tak wielką zmianę w relacjach między dwoma państwami.

  1. Brazylia

Na przełomie marca i kwietnia 1964 r. wojsko pozbawiło władzy prezydenta Brazylii, João Goularta i oddało władzę w ręce marszałka Castelo Branco. Amerykanie byli gotowi do wsparcia tego zamachu stanu w ramach operacji „Brother Sam”. Dlaczego ostatecznie pomocy jednak nie udzielono?

  1. Dominikana

W maju 1961 r. Rafael Trujillo, dyktator rządzący Dominikaną został zamordowany przy pomocy broni dostarczonej przez CIA. Agencja opisała to jako sukces prowadzący do przejścia Dominikany od dyktatury do demokracji w zachodnim stylu. Ale czy skutki amerykańskiego zaangażowania faktycznie były tak pozytywne?

  1. Kolorowe Rewolucje (Jugosławia 2000, Gruzja 2003, Ukraina 2004, Kirgistan 2005).

Przeanalizujemy rolę, jaką odegrało międzynarodowe wsparcie dla demokratycznych ruchów, które doprowadziły do pokojowych rewolucji w państwach postsocjalistycznych na początku. XXI w. Zastanowimy się też, czy w dłuższej perspektywie można uznać je za sukces.

  1. Polska.

W 1989 r. w Polsce zmiany polityczne odbyły się w pokojowy sposób, przy okrągłym stole. Doprowadził od tego oddolny ruch społeczny – Solidarność. Zastanowimy czy wsparcie, jaką otrzymywała ona od Zachodu odegrało w tym przypadku istotną rolę.

 

 

 

Prowadzenie, dr Iwona Sikorska

Piątek (1 tydzień), godz. 13.00- 14.20

Sala Seminaryjna, Rynek Główny 34, III piętro

Tryb hybrydowy

 

Stymulacja pracy mózgu – trening poznawczy dla seniorów

Seminarium z elementami warsztatów

 

 

 

Głównym celem podejmowania oddziaływań wspomagających funkcje poznawcze u ludzi jest poprawa lub co najmniej podtrzymanie ich aktualnego funkcjonowania w zakresie pamięci, funkcji językowych, wzrokowo-przestrzennych, uwagi oraz funkcji wykonawczych. Studenci będą otrzymywali propozycje ćwiczeń własnych poza zajęciami.

  • Pre-test przed rozpoczęciem zajęć
  • 11 spotkań treningowych w grupie zamkniętej
  • Post-test po zakończeniu treningu

 

1. Procesy poznawcze – perspektywa neuropsychologiczna

Studenci poznają argumenty dotyczące możliwości rozwoju poznawczego w okresie senioralnym, dowody na procesy neurogenezy oraz związki procesów poznawczych z dobrostanem ogólnym.

Formy: film, diagnoza własnych możliwości poznawczych przed rozpoczęciem treningu.

2. Jak procuje mózg - jak można go wspierać?

Dzięki wiedzy o własnym funkcjonowaniu człowiek może świadomie wybierać formy aktywne, prozdrowotne oraz zgodne z własnymi preferencjami.

Formy: prezentacja multimedialna, ćwiczenia niespecyficznych funkcji poznawczych : formy werbalne i graficzne.

3. Pamięć robocza I

Możliwe jest utrzymywanie dobrego poziomu pamięci roboczej, mimo osłabiania się możliwości w tym zakresie wraz z wiekiem. Wiele doniesień z międzynarodowych treningów poznawczych wskazuje na znaczenie ćwiczeń dla dobrej kondycji pamięciowej.

Formy : ćwiczenia w zakresie pamięci wzrokowej, słuchowej i kinestetycznej .

4. Pamięć robocza II

Formy : ćwiczenia w zakresie pamięci wzrokowej, słuchowej i kinestetycznej .

5. Uwaga

Uwaga wraz z wiekiem staje się bardziej ogólna, z tendencją do  pomijania szczegółów. Dzięki ćwiczeniom spostrzegawczości możliwe jest utrzymanie tej funkcji na dobrym poziomie.

Formy : ćwiczenia w zakresie uwagi z wykorzystaniem  materiału wzrokowego, słuchowego  i kinestetycznego

6. Koncentracja

Koncentracja należy do funkcji wykonawczych podstawowych dla funkcjonowania poznawczego człowieka. Możemy poznać sposoby intencjonalnego wzmacniania własnej koncentracji , by lepiej zapamiętać to, co chcemy.

Formy : ćwiczenia w zakresie koncentracji z wykorzystaniem  materiału wzrokowego, słuchowego  i kinestetycznego

II semestr

7. Wyobraźnia przestrzenna

Dzięki doświadczeniu potrafimy odzwierciedlić otaczający świat w postaci jego reprezentacji poznawczych.  Dotyczy to również relacji przestrzennych miedzy obiektami, które pamiętamy i potrafimy sobie wyobrazić.

Formy: ćwiczenia w zakresie wyobraźni przestrzennej z wykorzystaniem  materiału graficznego.

8. Myślenie: płynność, giętkość, oryginalność

Myślimy dzięki zebranym doświadczeniom, posiadanej reprezentacji świata, ale i dzięki operacjom na tym materiale. Ćwiczenia w zakresie myślenia dotyczą ilości pomysłów, przerzutności pomiędzy kategoriami oraz nowatorstwa w zakresie pomysłów i rozwiązań.

Formy: prezentacja multimedialna, ćwiczenia - formy werbalne i graficzne

9. Myślenie dywergencyjne

Ten typ myślenia dotyczy znalezienia jednego poprawnego rozwiązania określonego zadania, opiera się na algorytmie. Ćwiczenia w postaci zagadek i tzw. Tribondów są bardzo interesującą forma treningu.

Formy: formy werbalne i graficzne zadań treningowych

10. Myślenie konwergencyjne

Ten typ myślenia wiąże się z twórczością, dotyczy wielu możliwych rozwiązań określonego zadania/ problemu, z których każde jest dobre.

Formy: prezentacja multimedialna, ćwiczenia graficzne i werbalne

11. Procesy poznawcze –perspektywa kulturowa

Aktywność poznawcza wiąże się często ze stylem życia oraz kulturą społeczności czy kraju, w jakim się żyje. Nie tylko trening, ale i wykorzystywanie okazji w życiu codziennym ma znaczenie dla utrzymania dobrego poziomu funkcjonowania poznawczego.

Formy: film, diagnoza własnych możliwości poznawczych po zakończeniu treningu

Koordynacja: dr hab. Elżbieta Przybył-Sadowska

Piątek, godz. 9.45 - 11.00, sala 218, WPiA, ul. Olszewskiego 2 (1. tydzień)

Prowadzący: pracownicy naukowo-dydaktyczni Instytutu Religioznawstwa

Tryb hybrydowy

Rytuały religijne i ich znaczenie

  1. Ekspresem w zaświaty; Próby rekonstrukcji przedchrześcijańskich pogrzebowych obrzędów ciałopalnych

Przed przyjęciem chrześcijaństwa w krajach słowiańskich dominującym sposobem pogrzebu było ciałopalenie (kremacja).Można próbować odtworzyć główne zdarzenia i kryjące się za nimi idee religijne, które zostaną one skonfrontowane z wizją pogrzebu obecną we współczesnych ruchach rodzimowierczych (pogrzeb wołchwa Dobrosława z 2013).

 

  1.  Obrzezanie w tradycji żydowskiej

Początki historii rytualnego obrzezania mężczyzn w tradycji żydowskiej sięgają głębokiej starożytności. Z czasem stało się ono jednym z podstawowych wyznaczników żydowskiej tożsamości. Dzieje tego rytuału, sposoby jego rozumienia oraz rolę, jaką pełnił w złożonym procesie ustanawiania różnic i granic pomiędzy Żydami a nie-Żydami. 

 

3. Semantyka rytuału oczyszczenia "trędowatego" w Kpł 13 – 14

Starohebrajski kodeks kapłański zawiera informację o zagadkowej chorobie skóry - sakralnej proweniencji - oraz sposobach jej rytualnej eliminacji. W trakcie wykładu zapoznamy się z wybranymi tekstami źródłowymi i dotychczasowymi, teoretycznymi propozycjami ich interpretacji.

 

4. Żydowskie święto Pesach

Celebracja, upamiętnienie i symboliczne odtworzenie wyjścia z Egiptu - jednego z centralnych wydarzeń w biblijnym opisie losów narodu żydowskiego. Wykład przedstawi rozmaite obrzędy związane z tym świętem w kontekście roli pamięci w żydowskiej tradycji i tożsamości religijnej. 

 

5. Owładnięcie i egzorcyzm w katolicyzmie i kultach vodou

Omówienie wybranych zagadnień dotyczących wiary w możliwość owładnięcia przez ducha/bóstwo, jak również praktyk służących nawiązaniu komunikacji z istotą nadprzyrodzoną, która uobecniła się w wyznawcy (rytuały, egzorcyzmy, tańce transowe i inne). Będą nas przy tym interesowały dwie tradycje religijne: katolicyzm i haitańskie vodou.

 

6. Żywi bogowie - afrochrześcijańskie rytuały candomblé

Candomblé to brazylijska synkretyczna religia integrująca chrześcijaństwo i elementy wierzeń afrykańskich. Jej panteon powstał z połączenia katolickich świętych i bóstw nigeryjskich Jorubów, a centralne rytuały candomblé polegają na wcieleniu tych nadprzyrodzonych bytów w ciała wpadających w trans tancerzy. Szczególne uwzględnienie przebiegu transowych rytuałów, w trakcie których dochodzi do opętania ich uczestników i ich przemiany w żywych bogów.

 

7. Od Dziadów po Kupałę - rytuały w rodzimowierstwie słowiańskim

Poznamy roczny cykl współczesnych rodzimowierczych słowiańskich świąt - zarówno tych związanych z przemianą pór roku, jak i tych poświęconych poszczególnym bogom i boginiom. Prześledzimy także podstawową strukturę i elementy rytuału: zawiązanie kręgu, rozpalanie świętego ognia, składanie ofiar czy okolicznościowe pieśni.

 

8. Święte źródła, czyli o obrzędach uzdrawiających z użyciem wody w tradycji chrześcijańskiej

Uzdrawianie za pomocą wody, znane w wielu religiach, ma w chrześcijaństwie długą tradycję. Istnienie dużych ośrodków pielgrzymkowych związanych z tymi praktykami jest dobrze udokumentowane już na początku IV wieku. Różnorodne tradycje wschodniego i zachodniego chrześcijaństwa – od picia wody (np. woda z Lourdes), poprzez okłady z tkanin nasączonych cudowną wodą, po rytualne kąpiele w świętych źródłach.

 

9. Obrzędowość pasyjna w islamie: rytuał, performance, pamięć

Dziesiątego dnia muzułmańskiego miesiąca muharram muzułmanie-szyici wspominają męczeńską śmierć jednego z wyjątkowych postaci w historii tego nurtu – imama Husajna. Bogactwo praktyk, rytuałów, sposobów upamiętniania tego wydarzenia oraz towarzysząca im oprawa estetyczno-artystyczna stanowią wyjątkowe zjawisko w kulturze muzułmańskiej, tworząc formy przedstawień pasyjnych (ta’zije), dostosowywanych wprawdzie do zmieniających się warunków społeczno-politycznych, wciąż jednak bazujących na uniwersalnych kategoriach walki dobra i zła. 

 

10. Jak bogowie zyskali ciała: krótka historia hinduskiego rytuału

Przyjrzymy się głównym kategoriom rytuału w religii zwanej współcześnie hinduizmem oraz prześledzimy ich historyczny rozwój. Zapoznamy się z ideą ofiary wedyjskiej, puranicznych rytuałów świątynnych, dowiemy się, jak przenieść rytuał do wnętrza ciała oraz czym różnią się rytuały publiczne od domowych. Historia przemiany abstrakcyjnych i odległych bogów wedyjskich w zamieszkujące świątynie i obdarzone materialną postacią bóstwa puraniczne.

 

11. Tantryczne praktyki rytualne

Tantra jest nurtem religijnym wywodzącym się z Indii, który przez wieki odgrywał istotną rolę w kształtowaniu pejzażu religijnego kultur Azji Południowo-Wschodniej, jak i obszaru Tybetu.  Wykład omówi główne formy praktyk tantrycznych, ich doktrynalną podbudowę oraz różne tradycje tantryczne  w obrębie hinduizmu i buddyzmu. Wpływ tantry na kulturę współczesną, zarówno w Azji, jak i na Zachodzie. 

 

Prowadzenie: mgr inż. Mariusz Klapper

Wtorek, godz. 15.00 – 16.20, grupa podstawowa, 1. tydzień

sala nr 1, Rynek Główny 34, III piętro

Tryb stacjonarny

Zajęcia bezpłatne

 

Dlaczego warto polubić smartfon?

Seminarium obejmuje problemy wygodnego, skutecznego i bezpiecznego korzystania ze smartfonu i tabletu. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na problemy i możliwości smartfonów, które najczęściej nie są ogólnie znane lub nie są wykorzystywane w sposób efektywny i wygodny dla użytkownika. Zajęcia będą prowadzone w ujęciu praktycznym, to znaczy omawiana tematyka będzie pokazywana praktycznie, a słuchacze będę mogli praktycznie sprawdzać omawiane problemy na swoich smartfonach. Uczestnictwo w seminarium nie będzie wymagało od słuchaczy żadnej specjalistycznej wiedzy. Problemy będą omawiane w sposób maksymalnie przystępny. Profil tematyczny będzie nastawiony na wskazywanie rozwiązań zapewniających wygodę i bezpieczeństwo użytkowników smartfonów. Podczas zajęć będzie możliwość omawiania indywidualnych problemów i tematów zgłaszanych przez słuchaczy.

Program zajęć:

1. Miejsce i rola smartfonu w rozwoju cywilizacji informacyjnej

Zarys historii rozwoju sprzętu komputerowego i telekomunikacyjnego; smartfon jako kolejna epoka rozwoju sprzętu komputerowego; podstawowe cechy użytkowe smartfonu; do czego może być używany smartfon; rola smartfonu w życiu codziennym; wpływ smartfonów na relacje społeczne

 2. Jak smartfon może ułatwiać codzienne życie

Telefon; SMS; notatnik; kalendarz i terminarz; książka adresowa; rejestrator; galerie obrazów i filmów; muzyka i radio; łączność z Internetem; komunikatory internetowe; przeglądarki Internetowe; poczta internetowa; lokalizacja i mapy; aplikacje użytkowe

 3. Jak działa smartfon (wyposażenie techniczne i cechy użytkowe smartfonu)

Połączenia z siecią telefonii komórkowej; połączenia z siecią lokalną WiFi; Bluetooth; czujnik GPS; wyposażenie do utrwalania obrazu i dźwięku; inne czujniki (akcelerometr, czujnik zbliżeniowy, czujnik światła, żyroskop, barometr, wysokościomierz); system operacyjny (oprogramowanie sterujące); oprogramowanie systemowe; główne cechy systemu ANDROID; dostępne wersje systemu ANDROID; ogólna struktura i organizacja systemu ANDROID; rozszerzenie EMUI systemu ANDROID;

4. Co warto wiedzieć na temat użytkowania smartfonu

Włączanie i wyłączanie smartfonu; obsługa i konserwacja zasilania (baterie, zasilacze, ładowanie); wpływ sposobu używania smartfonu na trwałość zasilania; postępowanie w sytuacjach awaryjnych; zasady używania wyposażenia pomocniczego (karty telefoniczne SIMM, karty pamięci SD, zasilacze, inne wyposażenie); pomocnicze zabezpieczenia telefonu (szkło ochronne, pokrowce, rysiki, power-bank etc.); typowe ruchy sterujące smartfonem; klawisze i przyciski pomocnicze smartfonu; wygaszanie i blokada ekranu; hasła blokady;

5. Jak minimalizować koszty używania smartfonu

Połączenia z siecią telefonii komórkowej; zasady i koszt roamingu; połączenia z siecią lokalną Wi-Fi; smartfon jako lokalny router Wi-Fi (tethering); połączenia lokalne przez Bluetooth; cechy pakietów dostawców usług sieciowych; programy użytkowe;

6. Skąd i w jaki sposób można uzyskiwać oprogramowanie użytkowe smartfonu

Źródła oprogramowania użytkowego; metody pozyskiwania oprogramowania; instalowanie i odinstalowywanie programów; ograniczenia i problemy użytkowania programów; problemy bezpieczeństwa; oprogramowanie dla współpracy z bankami; koszt oprogramowania użytkowego

7. Jak dostosowywać smartfon do swoich potrzeb i wygody

Konfigurowanie ustawień ekranu; tapety i widżety; organizowanie podstawowych ekranów; konfigurowania połączeń; ogólna konfiguracja telefonu; najważniejsze elementy konfiguracji oraz ich wpływ na funkcjonowanie smartfonu; zasady bezpieczeństwa w ustawieniach konfiguracji smartfonu;

8. Najciekawsze programy użytkowe i komunikatory dostępne obecnie w smartfonie

GPS i mapy Google; automapy; przybornik narzędziowy; prognozy pogody; funkcjonalności związane z czasem (zegar światowy, stoper, minutnik); latarka; lustro; kompas; szkło powiększające; WhatsApp; Wiadomości; SKYPE; Facebook; Twitter;

9. Co trzeba wiedzieć i co zrobić, aby smartfon był bezpiecznym narzędziem i codzienną pomocą

Ochrona antywirusowa smartfonu; zabezpieczanie smartfonu przed nieuprawnionym dostępem; kopie awaryjne danych i ustawień smartfonu; bezpieczeństwo danych i połączeń poufnych (np. witryny bankowe)

10. Inne problemy zgłoszone ewentualnie przez uczestników warsztatów

 

 

Prowadzenie: mgr inż. Mariusz Klapper

Wtorek, godz. 15.00 – 16.20, grupa zaawansowana, 2. tydzień

sala nr 1, Rynek Główny 34, III piętro

Tryb stacjonarny

Zajęcia bezpłatne

 

Jak żyć ze smartfonem?

Zajęcia na seminarium mają być kontynuacją zajęć z kursu podstawowego. Uczestnictwo w zajęciach podstawowych co prawda nie warunkuje udziału w zajęciach na kursie zaawansowanym, ale przyjmuje się założenie, że słuchacze kursu  zaawansowanego mają już podstawową wiedzę z zakresu użytkowania, a także budowy i działania smartfonu. Każdy wykład w ramach tego seminarium jest integralny i jedynie luźno powiązany z innymi wykładami seminarium.

Tematyka seminarium zostanie poświęcona praktycznym problemom codziennego  korzystania ze smartfonu. Omawiane tematy będą przede wszystkim dotyczyły możliwości, udogodnień i problemów, jakie przynosi używanie smartfonu, a także korzystania ze smartfonu w sytuacjach ryzykownych, awaryjnych lub stwarzających zagrożenie. W miarę możliwości technicznych i czasowych prezentowane będzie dużo przykładów praktycznych oraz wykonywane będzie dużo ćwiczeń ze słuchaczami.

Najważniejsze grupy tematów przewidywane w II semestrze zajęć:

1. Wykorzystanie smartfonu dla obsługi finansów i operacji płatniczych: używanie smartfonu w bankowości i przy płatnościach; bankowe aplikacje użytkowe dla smartfonów; autoryzacja dostępu i transakcji bankowych i płatniczych; płatności wykorzystujące smartfon; płatności zbliżeniowe (FNL); BLIK; ryzyka i zagrożenia związane z korzystaniem ze smartfonu w obsłudze finansów

2. Wykorzystywanie smartfonu w życiu codziennym: zakupy w Internecie; witryny sprzedaży (Allegro, Ali, PKP, inne); transakcje zakupów; śledzenie przesyłek i obsługa paczkomatów (InPost, Allegro, etc.); korzystanie ze smartfonu w podróży; wyszukiwanie informacji i wiedzy; translator języków;

3. Bezpieczeństwo i ochrona danych w smartfonie: kopie zapasowe smartfonu;  aktualizacje systemu Android i aplikacji użytkowych; metody autoryzacji dostępów do smartfonu; zabezpieczenia identyfikacji i logowania  w smartfonie; blokady niechcianych kontaktów; ochrona przed włamaniami do smartfonu;  zasady bezpiecznego przechowywania i używania smartfonu

4. Korzystanie ze smartfonu w łączności z Internetem: przeglądarki internetowe; poczta internetowa; komunikatory internetowe; używanie smartfonu dla łączności i komunikacji interpersonalnej (SKYPE, WhatsApp); witryny społecznościowe (Facebook, Instagram, X, Tik-Tok); witryny informacyjne; multimedia w Internecie; bezpieczeństwo użytkownika  w Internecie (dane, sprzęt);

5. Smartfon jako wygodny i użyteczny aparat fotograficzny oraz kamera filmowa: możliwości techniczne smartfonu; najważniejsze ustawienia fotografowania i filmowania; przechowywanie i obróbka obrazów oraz filmów; obrazy i filmy w Internecie. Rozmaite zastosowania aparatu fotograficznego i kamery smartfonu w różnych sytuacjach codziennych.

6. Używanie smartfonu w sytuacjach awaryjnych i niebezpiecznych; specjalne możliwości i opcje smartfonu; postępowanie w sytuacjach nagłych i awaryjnych; zabezpieczenia smartfonu przed skutkami jego awarii lub utraty.

7. Dostosowywanie smartfonu do własnych potrzeb i upodobań: najważniejsze ustawienia smartfonu; ułatwienia osobiste; zasady wydajnego i oszczędnego korzystania ze smartfonu;

8. Inne tematy zgłoszone przez słuchaczy kursu.

 

Prowadząca: mgr Magdalena Karlikowska-Pąsiek

Środa, godz. 10.00 – 11.15 (1. tydzień)

Sala Seminaryjna, JUTW, ul. Rynek Główny 34

Tryb hybrydowy

Zrozumieć współczesny teatr*

  1. Czy istnieje wierność pisarzowi? – teoria Zygmunta Hübnera

Przedstawienie kontrowersyjne. Co to są przekodowania oraz wypowiedzi werbalne i niewerbalne w teatrze? Jakimi środkami wyrazu posługują się współcześni twórcy teatralni? Temat zostanie omówiony na przykładzie przedstawień Andrzeja Wajdy i Jerzego Jarockiego.

  1. Jak powstaje recenzja teatralna?

Zajęcia poprowadzi  pracownik „Didaskaliów. Gazety Teatralnej”.

  1. 1989 w reż. Katarzyny Szyngiery (2022, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie).
  2. Szymborska. Kropki, przecinki, papierosy w reż. Anny Gryszkównej (2023, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie).
  3. Mewa w reż. Pawła Miśkiewicza (2011, Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie).
  4. Wszystko o mojej matce w reż. Michała Borczucha (2016, Teatr Łaźnia Nowa w Krakowie).
  5. Król Edyp, Król Ubu, Król Lear w reż. Jana Klaty w Narodowym Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.
  6. Wspólne wyjście do Narodowego Starego Teatru im. H. Modrzejewskiej w Krakowie na przedstawienie teatralne.

15 laureatów konkursu na recenzję pójdzie do teatru bezpłatnie. Wyjście do teatru będzie formą dodatkowej aktywności w ramach seminarium. Nie ma jeszcze repertuaru na wiosnę 2024. Przedstawienie zostanie wybrane po 01.01.2024 r.

  1. Omówienie obejrzanego przedstawienia teatralnego.
  2. Zemsta w reż. Anny Augustynowicz (2017, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie).
  3. Senior we współczesnym teatrze. Podsumowanie kursu oraz omówienie ankiet.

 

*Zajęcia mają przybliżyć studentom istotę krakowskich przedstawień zrealizowanych w latach 1989 - 2024 oraz zrozumieć sposób myślenia współczesnych twórców wyrażony za pomocą przekodowań, środków wyrazów oraz języka inscenizacji. Chętni studenci będą mieli możliwość napisania recenzji teatralnej po zajęciach z profesjonalną krytyczką teatralną (nie będzie to obligatoryjne). Najciekawsze prace będą nagrodzone bezpłatnym wyjściem do teatru w semestrze letnim 2023/2024. Będzie zorganizowany konkurs. Zwycięzcy zostaną wybrani na podstawie głosowania. Głosować będą studenci JUTW. Dla zwycięzców wyjście będzie bezpłatne. Maksymalna liczba osób mogących otrzymać wyróżnienie wynosi 15 osób. Koszt 15 biletów zostanie pokryty z Rektorskiego Funduszu Rozwoju Dydaktyki Ars Docendi, który otrzymała na ten cel prowadząca seminarium. Być może w ramach zajęć uda się także pójść na przedstawienie grane w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie – wstępne rozmowy są prowadzone ze sceną (dodatkowo płatna opcja).

 

Prowadzenie dr Tomasz Pardela

Środa, godz. 14.30 – 15.50, 1. tydzień

Sala nr 1, Rynek Główny 34, III piętro

Tryb stacjonarny (warsztaty z własnymi laptopami/tabletami)

Zajęcia bezpłatne

 

Program zajęć – grupa podstawowa

  1. Omówienie programu zajęć, uzupełnienie i modyfikacja kolejności zagadnień zawartych w programie, zgodnie z życzeniami, preferencjami i sugestiami studentów.  Zasady bezpiecznej pracy ze sprzętem komputerowym.
  2. Budowa komputera – podstawowe elementy istotne z punktu widzenia codziennej pracy.
  3. Organizacja i operacje na danych.
  4. Podstawowe oprogramowanie komputera. Konfiguracja programów.
  5. Komunikacja zdalna. Program Microsoft Teams. Instalacja , konfiguracja, użytkowanie.
  6. Przeglądarki internetowe. Uruchamianie przeglądarki internetowej, funkcje przeglądarki, ustawienia indywidualne przeglądarki.
  7. Wyszukiwanie informacji w Internecie. Nawigacja w Internecie. Kultura w Internecie, bezpieczeństwo i dezinformacja w Internecie.
  8. Poczta elektroniczna. Bezpieczne korzystanie z e-poczty.
  9. Profil Zaufany – procedury zakładania, miejsca potwierdzenia tożsamości.
  10. Medycyna, bankowość, zakupy w Internecie, księgarnie, aukcje, sklepy – bezpieczeństwo użytkowania.
  11. Media Społecznościowe – Facebook, Instagram.
  12. Ochrona przed wirusami komputerowymi.
  13. Współpraca komputera z urządzeniami zewnętrznymi. Drukarka, przenośne nośniki danych, smartfon, telewizor, rzutnik, nagrywarka CD/DVD
  14. Bezpieczeństwo danych – kopie zapasowe.

Prowadzący: dr Tomasz Pardela

Środa, godz. 14.30 – 15.50, 2. tydzień

Sala nr 1, Rynek Główny 34, III piętro

Tryb stacjonarny (warsztaty z własnymi laptopami/tabletami)

Zajęcia bezpłatne

 

Program zajęć – grupa zaawansowana

1. BIOS komputera – konfiguracja.

2.Sterowniki urządzeń – wyszukiwanie w Internecie i instalacja.

3. Funkcje panelu sterowania – konfiguracja systemu operacyjnego.

4. Instalacja dodatkowego oprogramowania, usuwanie programów

5.Porządkowanie, formatowanie, kompresowanie dysków – kopie zapasowe

6.Podstawowe i zaawansowane funkcje edytora tekstów

7.Arkusz kalkulacyjny – podstawowe funkcje i zastosowania

8.Edytory zdjęć i obrazów

9.Tworzenie zaawansowanych albumów zdjęć i ich prezentacja przy użyciu programów typu PowerPoint

10. Praca w „chmurach”

11. Oprogramowanie e-booków i audiobooków

12. Konwersja plików on-line

13. Zabezpieczenie danych programy szyfrujące.

14.Inne systemy operacyjne – testowanie i instalacja równoległa z Windows