Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Starość, jak ją widzi psychologia?

Instytut Psychologii Akademii Ignatianum, Komisja Nauk Psychologicznych PAN oraz Krakowski Oddział Polskiego Towarzystwa Psychologicznego zapraszają  na konferencję : "Starość jak ją widzi psychologia", która odbędzie się w dniach 23 - 24 kwietnia 2014 r w salach Akademii Ignatianum, ul. Kopernika 26.

 

Starośc - jak ją widzi psychologia

STAROŚĆ  JAK  JĄ  WIDZI  PSYCHOLOGIA

SENILITY  AS   SEEN   BY   PSYCHOLOGY

Akademia Ignatianum, Kraków: ul. Kopernika 26

 

PROGRAM

 

23.04.2015

 

10.00 – 11.00  Uroczyste otwarcie Konferencji/ opening ceremony

 

11.00 – 13.00 – WYKŁADY/ LECTURES

Starość: kres rozwoju czy kontynuacja? Czas utrapień czy dar od losu?

The old age:  the demise of human development or its  follow-on?  Affliction  or a blessing?)

Maria Straś-Romanowska

 

Psychologiczna moc leciwych neuronów

Psychological power of elderly neurons                                                                     Krzysztof Jodzio

 

Competitive neurocognitive networks underlying learning and memory

Konkurencyjne sieci neurokognitywne u podstaw uczenia się i pamięci

Dezső Németh, PhD

 

13.00 – 14.00  Lunch

 

14.00 – 15.30  WYKŁADY/ LECTURES

Spatial navigation – a unique window into mechanisms of cognitive aging

Nawigacja przestrzeni – niezwykłe okno w mechanizmach poznawczego starzenia się

Thomas Wolbers

 

Psychologiczny przegląd („remanent") w zbiorze zjawisk starości

A Psychological Review ("Inventory") in the collection of the old-age phenomena

Henryk Olszewski

 

15.30 – 16.00 Przerwa kawowa/ coffe break

 

16.00 – 18.00  SYMPOZJA, WARSZTAT/ SYMPOSIA, WORKSHOP

Sympozjum I: Międzypokoleniowa transmisja wartości w osobistych narracjach seniorów

Intergenerational values transmission in the personal senior` s  narrations

Prowadzący: Urszula Tokarska

 

U. Tokarska: O potrzebie bycia potrzebnym – teoretyczne aspekty roli wątku generatywności w bilansie życiowym seniorów

About the need to be needed – theoretical aspects of the generativity plot role in the man's life review accounts

A..Cierpka: Przekaz generatywny w historiach życia seniorów

Generative script in the life histories of seniors

U. Tokarska, E. Dryll, A. Cierpka: List do Wnuka – I. Międzypokoleniowa transmisja wartości w aktywności epistolograficznej seniorów

A Letter to a Grandson – I. Intergenerational values transmission in epistolary senior's activity

U. Tokarska, W. Matras,: List do Wnuka – II. Potencjał aplikacyjny narracyjnych form międzypokoleniowej transmisji wartości

A Letter to a Grandson – II. Applicative possibilities of narrative intergenerational values transmission forms

W. Matras – Mastelarz: Uniwersytety Trzeciego Wieku jako przestrzeń dla ochrony międzypokoleniowej transmisji wartości

University of the Third Age as the context of intergenerational values transmission cultivation

 

Sympozjum II: Możliwości i potrzeby osób w późnej dorosłości

Abilities and needs of elderly people

Prowadzący: Małgorzata Dobrowolska

 

                               K. Janoszczyk, M. Riess: Paradoks wieku w pamięci prospektywnej

The age prospective memory paradox

                               E. Bonk: Efektywność treningów pamięci dla seniorów

                               Effectivenes of memory training for seniors

M. Dobrowolska, M. Stasiła-Sieradzka: Elastyczność personalna a satysfakcja z pracy z perspektywy różnych form zatrudnienia w grupie pracowników 50+

Personal Flexibility and Job satisfaction from the perspective of different form of employment in the group of 50 plus employees

K. Łapkiewicz, E. Lewkowicz, A. Tarnowski: Dostosowanie dróg do potrzeb kierowców-seniorów. Metody psychologicznej analizy środowiska.

Adaptation of roads to elderly drivers' needs. Methods of psychological analysis of environment 

N. Wiszniakowa-Zelinsky: Psychologiczny test „Kreatywny potencjał" i modelowanie twórczej dojrzałości w stosowanej akmeologii kreatywnej w wieku senioralnym

Diagnostics if creative potential and modeling creativity develops in creative acmeology of age o fan old age

 

Warsztat/ workshop I: Warsztaty uwrażliwiające na proces starzenia

Workshops sensitizing to process of aging

Prowadzący: Monika Halicka, Paulina Rybak

24.04.2015

 

9.00 – 10.30 WYKŁADY/ LECTURES

Starzenie się z godnością

Ageing with dignity

Stanisława Steuden

 

Family relationships and caregiving in later life

Relacje rodzinne i opieka w późnym wieku

María Pilar Martínez Díaz

 

10.30 – 11.00  Przerwa kawowa/ coffe break

 

11.00 – 13.00  SYMPOZJA/ SYMPOSIA

Sympozjum III: Jakość życia w starości

The quality of life in senility

Prowadzący: Celina Timoszyk-Tomczyk

 

A..Mirski: Jakość życia osób w starszym wieku a budowanie rezerwy

poznawczej

The quality of life of older people and cognitive reserve building

C..Timoszyk-Tomczak, B. Bugajska: Wybrane aspekty przyszłości

transcendentalnej w starości

Some aspects the transcendental future in old age

A..Trela: Senioralność osób z niepełnosprawnością intelektualną – możliwości i ograniczenia

Seniority of people with mental desabilities – possibilities and limitations

M. Talipska, M. Schromova: Starość Głuchych – uwagi wstępne

Old age of deaf people – introductory remarks

M. Halicka, P. Rybak: Jak zrozumieć osobę starszą i być dobrze przez nią rozumianym? Komunikacja z pacjentem geriatrycznym i jej zastosowanie

How to understand the elderly and how to be understood? Communication with geriatric patients and its application

 

Sympozjum IV: Obrazy życia: starości  i w starości

The senility – images of life

Prowadzący: Eugenia Mandal

 

                               M. Dąbrowska-Wnuk, Y. Woźniakova: Wizerunek starości w percepcji

                        osób w okresie adolescencji i późnej starości

                               Image of old age in the perception of people in late adolescence and adulthood

                               K. Jezierski: Obraz dzieciństwa w późnej dorosłości

                               Image of childhood in old age

                               J. Sadowska-Cichorz, M. Kielar-Turska: Obraz drogi życia w percepcji osób

                        późnej dorosłości

                               Image of lifespan in the perception of elderly people

B. Winnicka: Szacowanie czasu przez osoby w wieku senioralnym

Estimating the time by elderly people

                               M. Kosiol: Znaczenie relacji z rodzeństwem w starości

                               The significance of the relationships between siblings in old age

                              

 

13.00 – 14.00  Lunch

 

14.15 – 15.45  WYKŁAD / LECTURE

Starość wybitnych twórców – czas spełnienia czy niemocy twórczej

The senescence of outstanding creators: time of fulfillment or of creative impotence

Grażyna Mendecka

 

Psychologiczna charakterystyka osób długowiecznych (90 – 105 lat)

Psychological characteristics of long-lived people (aged 90 – 105)

Tomasz Frąckowiak

 

15.45 – 16.45 SYMPOZJUM, WARSZTAT/ SYMPOSIUM, WORKSHOP

Sympozjum V: Psychospołeczne aspekty aktywności seniorów      

Psychosocial aspects of seniors' activity                 

Prowadzący: Jacek Bielas

 

                               Z. Uchnast: Integralność osobowa i psychospołeczna u seniorów

                               Personal and psychosocial integrity of seniors

                J. Bielas: Maxa Schelera przeżycie ukierunkowania na śmierć w świetle badań psychologicznych

Max Scheler's experience of death's trajectory in the light of psychological research

K..Byczewska-Konieczny: Znaczenie codziennej aktywności seniorów dla ich kondycji poznawczej

The importance of seniors' everyday activity for their cognitive condition

J. Dziedzic: Rozwój uniwersytetów trzeciego wieku: potrzeba czy konieczność

The development of Universities of the Third Age: need or necessity

 

Warsztat/ workshop II: „Życie jako opowieść".  Metodologia kursów pisania wspomnień przeznaczonych dla odbiorców w okresie późnej dorosłości

The life as a story. The methodology of rewriting memories courses for late elderly addressee

Prowadzący: Urszula Tokarska

 

17.00 – Zakończenie konferencji/ end of the conference

Data opublikowania: 22.04.2015
Osoba publikująca: Ewa Piłat