Antropologia

Antropologia: kultura kulinarna

Sala nr 114, Kolegium Kołłątaja, ul. św. Anny 6, godz. 13.30 – 14.45

2 tydzień

Prowadzący: mgr Katarzyna Kurowska

 

1.            Od fizjologii smaku do food studies. Wprowadzenie do antropologii jedzenia

Filozoficzne początki historii kultury kulinarnej. Trójkąt kulinarny. Ukryte znaczenia posiłków. Gust smakowy jako kapitał kulturowy. Jedzenie w badaniach etnografów. Socjologia posiłku.

2.            Wyzwania antropologii zmysłów. Pamięć sensoryczna.

Jak badać inne kultury, które operują innym systemem zmysłowym? Zmysły u niepełnosprawnych. Kultura wzrokocentryczna. Podział zmysłów na niższe i wyższe.

Zależności między węchem, smakiem a pamięcią. Proustowska magdalenka. Smaki dzieciństwa. Jak obraz przywołuje wspomnienia smaku?

3.            Posiłek jako spektakl zmysłów, czyli wstęp do gastrofizyki i neurogastronomii

Jakimi zmysłami odbieramy posiłek? Mózg czy kubki smakowe, co nam mówi, jak smakuje? Jaką rolę wzrok, słuch, dotyk, węch i smak odgrywają w doświadczeniu posiłku? Kolory, kształty i waga zastawy stołowej a przyjemność konsumpcji. Kucharz jako artysta.

4.            #foodporn – o wizualności jedzenia

Rola fotografii kulinarnej w social media, magazynach kulinarnych i książkach kucharskich. Food films, czyli w jaki sposób na nasze zmysły oddziałują filmy o jedzeniu. Co łączy jedzenie z erotyką?

5.            Historia polskiego smaku

Najstarsze książki kucharskie. Polska kuchnia oczami obcokrajowców. Polskie tradycje kulinarne. Ile polskości w tradycyjnych daniach narodowych?

6.            Jedzenie a religia i magia

Jedzenie jako część tożsamości etnicznej i religijnej. Rytualność posiłku. Posiłki codzienne a świąteczne. Historia tradycji kulinarnych podczas posiłków świątecznych. Kulturowe podziały posiłków. Tabu żywieniowe.

7.            Jeść jak tubylec, czyli apetyt turysty

Turystyka kulinarna. Autentyczność doświadczenia. Granice kultur kulinarnych w dobie globalizacji i glokalizacji. Tworzenie tradycji kulinarnych – na przykładzie: jak Japonia stała się stolicą kuchni?

 

8.            Gotowanie a płeć kulturowa

Przestrzeń kuchni a płeć – między domowym a profesjonalnym gotowaniem. Szef kuchni a gospodyni domowa? Płciowy podział praktyk kulinarnych na przestrzeni dziejów – zróżnicowanie kulturowe.

9.            Ciało o praktyki żywieniowe

Historia otyłości. Kulturowe znaczenia obżarstwa. Techniki ujarzmiania ciała: diety, anoreksja, bulimia. Słodkie (nie)jedzenie ze stresu.

10.          Mody i tendencje w gastronomii

Fast food kontra ruch slow food. Zero waste – jak lokale ograniczają odpady. Food design. Nouvelle cuisine. Powrót to tradycji. Wegetarianizm i weganizm.

11.          Wycieczka śladami gastronomii w Nowej Hucie

Archeologia

Archeologia Nowego Świata: Meksyk i jego tajemnice

Sala nr 114, Kolegium Kołłątaja, ul. św. Anny 6, godz. 11.30 – 12.45

2 tydzień

Prowadzący: mgr Magdalena Więckowska

 

  1. Wprowadzenie do Archeologii Nowego Świata

- opis zajęć

- podział geograficzny

- informacje ogólne

- Polacy w Nowym Świecie (głównie w Meksyku)

 

  1. Kultury prekolumbijskie Meksyku

- wprowadzenie w kultury prekolumbijskie zamieszkałe na terenach dzisiejszego Meksyku

- chronologia i geografia

- wstępne zapoznanie z kulturami, które będą omawiane na zajęciach w ujęciu chronologicznym

 

  1. Olmekowie

- omówienie kultury na przykładzie stanowisk : La Venta, San Lorenzo oraz Cacaxtla

- zapoznanie się z problematyką zagadkowych „Wielkich Głów” oraz tzw. „Tronów”

 

  1. Zapotekowie i Mixtekowie

- omówienie kultur na przykładzie stanowisk Monte Albán oraz Mitla

- zapoznanie się z najciekawszymi przykładami architektury oraz sztuki

- poruszenie kwestii z czym muszą sobie radzić współcześni odkrywcy

 

  1. Totonakowie

- omówienie kultury wyznawców boga deszczu na przykładzie stanowiska El Tajín

- zapoznanie się z architekturą stanowisk Totonaków, również z punktu widzenia konkwistadorów

- omówienie obrzędu religijnego „Voladores” (dosł. termin ten oznacza słowo „Latacze”)

 

  1. Majowie

- wstępne omówienie kultury dla stanowisk znajdujących się w meksykańskim stanie Chiapas (głównie stanowiska Plalenque, Yaxchilán, Toniná)

- omówienie sztuki na przykładzie cennych malowideł z Bonampak

 

  1. Majowie ciąg dalszy

- wstępne omówienie kultury dla stanowisk znajdujących się na Półwyspie Jukatan- stanowiska Chichén Itzá, Tulum oraz znajdujące się dziś w dżungli Calakmul

- omówienie problemu konkwisty na tym obszarze

 

  1. Centralny Meksyk

- zapoznanie z najstarszą kulturą Doliny Meksyku - Cuicuilco

- zapoznanie z stanowiskami takimi jak Cholula, Tlaxcala

- omówienie architektury i sztuki oraz fenomenu tzw. Świętego krajobrazu

 

 

  1. Centralny Meksyk ciąg dalszy

- omówienie malowniczego stanowiska Malinalco

-wprowadzenie do stanowiska Teotihuacán

- omówienie potęgi Państwa Mexików (Azteków) na przykładzie inspiracji Teotihuacán

 

 

  1. Mexikowie (Aztekowie) (wykład może być podzielony na dwa mniejsze)

- omówienie historii z punktu widzenia Mexiów oraz kodeksów

- próba rozwikłania kwestii początków Państwa Azteków z punktu widzenia badań archeologicznych

- zapoznanie się z najciekawszymi aspektami kultury Mexików

- konkwista i upadek wspaniałych cywilizacji

Astronomia

Astronomia

Sala nr 114, Kolegium Kołłątaja, ul. św. Anny 6, godz. 10.00 – 11.20

2 tydzień

Prowadzenie: dr Urszula Pajdosz-Śmierciak, mgr Sebastian Kurowski (przez astronomowie z Obserwatorium Astronomicznego UJ)

 

Kurs będzie stanowił wprowadzenie do astronomii. Podczas cyklu wykładów, uczestnicy zapoznają się z najważniejszymi dziedzinami badawczymi współczesnej astronomii, podstawowymi pojęciami i wielkościami astronomicznymi, jak również przedstawione zostaną podstawowe zagadnienia dotyczące budowy Wszechświata i mechanizmów fizycznych w nim panujących. Kurs będzie także oparty o wybrane, najnowsze odkrycia z tej dziedziny. W ramach jednego z wykładów, proponujemy zwiedzanie Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego. Do uczestnictwa w kursie nie jest wymagana specjalistyczna wiedza, poziom zaawansowania kursu zostanie dostosowany do wiedzy uczestników.

1.            Wstęp do astronomii – co i jak obserwujemy? Czego dotyczą badania teoretyczne?

Na jakim sprzęcie pracują astronomowie i czym się zajmują, jakie są podstawy astronomii – czym są gwiazdy, galaktyki, z czego składa się Wszechświat, jakie są podstawowe jednostki w astronomii?

2.            Skąd wiemy jak wygląda nasza Galaktyka?

Aby dotrzeć na kraniec Drogi Mlecznej potrzebowalibyśmy dziesiątek tysięcy lat świetlnych. Skąd więc wiemy, jak wygląda nasza Galaktyka z zewnątrz? Badania, które pozwoliły zobrazować strukturę Drogi Mlecznej.

5. Czym są czarne dziury? Jak je zobaczyć i zważyć?

Jak została odkryta supermasywna czarna dziura w centrum Drogi Mlecznej, czy można ją zobaczyć i jak wyznaczono jej masę, a także o przełomowych obserwacjach interferometrycznych supermasywnej czarnej dziury w centrum galaktyki M87.

3.            Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o gwiazdach

Czym są gwiazdy, jak się je obserwuje, klasyfikuje, a także jak wygląda ich ścieżka ewolucji. Skąd wiemy, jaki mają skład i budowę? Jaka przyszłość czeka nasze Słońce i czy zagrozi to życiu na Ziemi?

4.            Oumuamua – pierwszy posłaniec

Oumuamua została odkryta w 2017 r., jako pierwszy obiekt międzygwiezdny. Jak prowadzi się obserwacje takich obiektów, co można wyczytać z krzywej zmian blasku oraz rozstrzygniemy zagadkę: czym jest ten obiekt?

6.            Najbardziej energetyczne obiekty we Wszechświecie

Galaktyki Aktywne stanowią idealne źródło do badania przeszłości Wszechświata, historii Drogi Mlecznej czy fizyki czarnych dziur. Pochodzenie, budowa, klasyfikacjai mechanizmów promieniowania takich obiektów. Mapy radioastronomiczne takich źródeł, czego można się dowiedzieć z takich obserwacji.

7.            Zwiedzanie Obserwatorium Astronomicznego UJ

8.            Planety pozasłoneczne

Pierwsze oraz najciekawsze obserwacje planet pozasłonecznych, a także różnorodność metod ich odkrywania. Dlaczego najczęściej odkrywamy gazowe olbrzymy, czym są gorące Jowisze oraz które z odkrytych planet nadają się do zamieszkania?

9.            Fale grawitacyjne – warte Nagrody Nobla nowe okno na Wszechświat

Odkrycie zupełnie nowego okna na Wszechświat: fal grawitacyjnych. Mechanizm ich powstawania oraz sposób, w jaki zostały  zarejestrowane. Co  to odkrycie wnosi do Ogólnej Teorii Względności Einsteina oraz poznania ewolucji Wszechświata (czarnych dziur).

10.          Temat wybrany przez Studentów

Daleki Wschód


Daleki Wschód

Sala nr 114, Kolegium Kołłątaja, godz. 10.00 – 11.20

1 tydzień

Prowadzący:  dr hab. Stanisław Meyer ,  dr Patrycja Duc-Harada , mgr Joanna Świt,  mgr Hanna Kelner, mgr Gwangseok Kim , dr Katarzyna Sarek, mgr Sebastian Wielosz

Kurs obejmuje wybrane zagadnienia z zakresu: japonistyki, koreanistyki i sinologii

1.  Przesądy, zwyczaje i tabu w kulturze chińskiej

2. Historia kontaktów Japonii z Zachodem

3. Płeć i praca w Japonii

4. Japonia, acz niezupełnie: Okinawa

5.  Odmiany i rejestry współczesnej japońszczyzny

6. Najważniejsze tradycyjne święta w Chinach

7. Kultura i język Korei

8.  Alfabet koreański i transkrypcja języka koreańskiego

9. Ajnowie - zapomniani rdzenni mieszkańcy Japonii

10. Kult Aum Shinrikyō i zamach w Tokio, 1995. Religia, science fiction i terroryzm

11.  Świat przyrody w malarstwie chińskim

Dietetyka

Dietetyka

Sala nr 114, Kolegium Kołłątaja, ul. św. Anny 6, godz. 13.00 – 14.20

2 tydzień

Prowadzący: mgr Patrycja Strojewska

 

1. Wstęp do dietetyki. Omówienie znaczenia białek, tłuszczów i węglowodanów dla organizmu.

2. Wybrane witaminy i składniki mineralne oraz poszukiwanie ich źródeł- praca z tablicami wartości odżywczych.

3. Etykiety - co do nas mówią? Analiza składu produktów spożywczych.

4. Ustalenie indywidualnego zapotrzebowania kalorycznego- zajęcia obliczeniowe.

5. Analiza jadłospisu, zasady tworzenia jadłospisów. Diety w wybranych jednostkach chorobowych.

6. Komponowanie jadłospisów  w wybranych jednostkach chorobowych.

7. Dieta redukcyjna- czyli jak się prawidłowo odchudzać bez efektu jojo-zajęcia obliczeniowe.

8. Suplementy diety, interakcje leków z żywnością.

9. Różne oblicza otyłości. Omówienie analizy składu ciała.

10. Ciekawostki dietetyczne:

    modne diety (odchudzające i oczyszczające) ich skuteczność i wpływ na organizm,

    wpływ składników pokarmowych na ekspresję genów, czyli co jeść, żeby spowolnić proces starzenia się

    technologia żywności (substancje antyodżywcze w żywności) oraz jak przygotowywać potrawy, aby zminimalizować straty składników odżywczych.

11. Analiza składu ciała dla osób chętnych, porady i konsultacje

Ekologia

Ekologia: klimat i środowisko

Piątek, godz. 13.00 – 14.20, sala nr 17, Collegium Witkowskiego, ul. Gołębia 13

2 tydzień

Prowadzący: pracownicy Instytutu Nauk o  Środowisku oraz Zakładu Klimatologii UJ

 

1. Klimat Krakowa: geograficzne usytuowanie miasta, znaczenie cieków wodnych i korytarzy przewietrzania miasta

2.  Klimat jako dobro wspólne

3.  Strategie zarządzania tworzywami sztucznymi - czy każdy z nas może ograniczyć emisję CO2?

4.  Czy jest możliwy system produkcji żywności przyjazny dla naszej planety?

5.  Czy przyroda świadczy nam usługi? Współczesne spojrzenie na korzyści płynące ze środowiska przyrodniczego

6. Kryzys klimatyczno-ekologiczny: co się dzieje z naszą planetą, co to oznacza dla nas i co możemy na to poradzić?"

7. . Klimat oraz jego zmiany i zmienność. Czy ostatnie epizody klimatyczne wróżą już realną katastrofę ludzkości i środowiska?)

8. Metody badań klimatu Czy zapiski historyczne lub pomiary instrumentalne są mniej przydatne od satelitarnych?

9. Ekstremalne zjawiska pogodowe i klimatyczne: nawalne deszcze, intensywne burze, srogie zimy – czy to zjawiska ekstremalne?

10. Scenariusze zmian klimatu. Jaki klimat czeka nas w najbliższych latach i jak powinniśmy się przygotować do ewentualnych nowych jego warunków?

11. Prognozowanie pogody - współczesne metody i narzędzia : sprawdzalność i odpowiedzialność synoptyków (alerty pogodowe)

Filmoznawstwo

Filmoznawstwo  –  kino współczesne

Sala nr 17, Collegium Witkowskiego, ul. Gołębia 13, godz. 14.30 – 15.50

2 tydzień

Prowadzący: mgr Magdalena Walo, dr Bartłomiej Nowak

1) W podróży. Abbas Kiarostami

2) Hou Hsiao-hsien i Edward Yang – mistrzowie tajwańskiej nowej fali

3) Doraźny humanizm. Twórczość braci Dardenne

4) Hirokazu Koreedy filmy o dniu powszednim

5) Zaangażowane brytyjskie reżyserki: Andrea Arnold, Lynne Ramsay, Sally Potter

6) Szósta generacja chińskiego kina: Jia Zhangke, Lou Ye, Wang Xiaoshuai

7) Wielkie kino Paolo Sorrentino

8) Nowofalowcy Agnès Varda i Jean-Luc Godard w XXI wieku – dokument, esej i technika cyfrowa

9) Pewnego razu w Turcji. Twórczość Nuriego Bilge Ceylana

10) Carlos Saura: polityka i muzyka

Genealogia

Genealogia - warsztaty

Sala nr 105, Kolegium Kołłątaja, ul. św. Anny 6, godz. 10.00 – 11.20

2 tydzień

Prowadzący: mgr Kamila Burchardt

 

1.            Wstęp do genealogii – źródła wywołane, oral history, archiwa rodzinne, zdjęcia, cmentarze Jak zacząć?... Omówienie podstawowych źródeł do genealogii: narracji członków rodziny, przechowywanych w domowych archiwach dokumentów, informacji z  płyt  nagrobnych  itd. 

2.            Źródła do genealogii:

Księgi metrykalne (chrztów, małżeństw i zgonów) i informacje, jakie możemy z nich pozyskać. Ustaleniach soboru trydenckiego, rodzaje  ksiąg metrykalnych oraz ich ewolucja, przykłady formularzy funkcjonujących w  poszczególnych  zaborach. 

3.            Pozametrykalne źródła do genealogii:

Możliwości, jakie roztaczają przed genealogiem spisy ludności, księgi adresowe i meldunkowe, dokumentacja urzędowa / sądowa / pracownicza / szkolna, akta gmin, księgi grodzkie/ziemskie oraz dokumentacja podworska.

4.            Archiwum Narodowe w Krakowie:

Zorganizowane wyjście dla studentów do Archiwum Narodowego w Krakowie na prezentację dotyczącą zasobu i historii archiwum. Zasady jego funkcjonowania. Jakie źródła w ramach tej instytucji można wykorzystać w swoich badaniach genealogicznych.

5.            Bazy informacji:

Instytucje i miejsca, w których  przechowywane  są dokumenty (sieć archiwów państwowych, Urzędy Stanu Cywilnego, muzea i biblioteki, archiwa szkolne / zakładowe / wyznaniowe) oraz bazy internetowe poświęcone genealogii.

6.            Przodkowie online:

Praktyczna wiedza  na temat baz i źródeł genealogicznych. Sprawdzanie na własnych laptopach, czy naszych przodków możemy znaleźć przez Internet.

7.            Korzenie szlacheckie, a chłopskie?

Omówienie rozwarstwienia społecznego i zawodowego w świetle źródeł genealogicznych  (nazewnictwo,  tytulatura  itd.).  Dzieje szlachty i kultury szlacheckiej (heraldyka), mieszczaństwa i chłopstwa.

8.            Między genealogią a etnografią

Kulturowy fenomen zainteresowania historią przodków, a także podstawowe zagadnienia łączące genealogię i etnografię: mechanizmy pamięci rodzinnej, problematyka refleksji nad historią lokalną, a także rola pamiątek rodzinnych, przede wszystkim fotografii jako medium przenoszącego w przeszłość (portrety przodków, fotografie obrzędowe, zdjęcia pozowane w atelier).

9.            Co DNA mówi o Twoich przodkach?

Jak DNA można wykorzystać w badaniach genealogicznych, jakie informacje znajdują się w naszym kodzie genetycznym, a w związku z tym - czego możemy dowiedzieć się o naszych przodkach. Gdzie i jak zrealizować takie badania.

10.          Programy i portale internetowe do tworzenia drzew genealogicznych i przechowywania rodzinnych informacji.

Najbardziej popularne programy i portale służące budowaniu drzewa genealogicznego. Jak do nich dotrzeć i jak je obsługiwać.

11.          Polska wielokulturowa.

Genealogia mniejszości  - o Żydach, Ormianach, Tatarach, wyznania inne niż rzymskokatolickie - jak ich specyfika wpłynęła na genealogię, jak i gdzie szukać dokumentacji różnych wyznań.

 

12.          Zakończenie   -   prezentacje   uczestników,   co   do   postępów   w   swoich   rodzinnych poszukiwaniach genealogicznych.

Historia

Historia średniowiecza

Sala nr 17, Collegium Witkowskiego, ul. Gołębia 13, godz. 10.00 – 11.20

1 tydzień

Prowadzący: mgr Marcin Klemenski

 

 

 

1. Średniowiecze – wykład wstępny

2. Przydomki władców Polski i Śląska – rzecz o złośliwościach średniowiecznych kronikarzy

3. Causa vortet – czyli o konfliktach średniowiecznych duchownych

4. Rex ambulans – o podróżach władców w średniowieczu

5. Bolko II Mały, książę świdnicko-jaworski – a więc o meandrach PRL-owskiej historiografii słów parę

6. Bękarty Kazimierza Wielkiego – nieślubne potomstwo władców

7. Historia wyobrażenia Prus Wschodnich – historiograficzna żonglerka mitem krzyżackim

8. Jak wyglądała fundacja klasztoru w średniowieczu?

9. Wycieczka jednodniowa (Śląskie, lub świętokrzyskie – do uzgodnienia)

10. Podsumowanie zajęć o średniowieczu

Indologia

Indologia

Sala 114, Kolegium Kołłątaja, ul. św. Anny 6, godz. 13.00 – 14.20

1 tydzień

Prowadzący: prof. Marzenna Czerniak-Drożdżowicz , prof. Lidia Sudyka, dr Anna Nitecka

 

1.  Wprowadzenie do cywilizacji indyjskiej – zagadnienia wybrane

2.  Tradycje performatywne Azji Południowej.

3. Indyjskie mity w teatrze kudijattam.

4. Indyjskie mity w sztukach kathakali.

5. Kiedy bogowie zjawiają się na ziemi - tejjam.

6. Indyjskie tradycje religijne – zagadnienia wybrane

7. Religijna sztuka południa Indii

8. System edukacji i problemy polityki językowej w Indiach.

9.  Konflikty kastowe w Indiach.

10.  Sytuacja kobiet w Indiach.

Kulturoznawstwo 1

Kulturoznawstwo 1

Kultura rosyjska w XX i XXI wieku

Sala 114, Kolegium Kołłątaja, ul. św. Anny 6, godz. 11.30 – 12.50

Prowadząca: mgr Anna Svetlova

 

Kurs ma na celu przybliżenie podstawowych zagadnień związanych z kulturą radziecką i przejrzenie się nim przez pryzmat wybranych tekstów z poszczególnych okresów, a w niektórych przypadkach również tekstów ze współczesnej kultury rosyjskiej.

1. Wykład wprowadzający: kultura radziecka i rosyjska w XX i XXI wieku

- Periodyzacja, ramy historyczne

- Modele kulturowe dominujące w poszczególnych okresach

2.  „Nowy wspaniały świat”? Utopia i antyutopia w kulturze porewolucyjnej

Tekst: J. Zamiatin, My (fragmenty), dla chętnych:  A. Huxley, Nowy wspaniały świat

Proponowane zagadnienia do dyskusji:

- Utopia jako główny trop w kulturze porewolucyjnej (literatura, kino, sztuki wizualne)

- Fenomen „architektury papierowej”

- Powieść My Zamiatina i jej wpływ na ważniejsze dystopie XX wieku

3.  Satyra w latach 20. i 30. wobec zmian ustrojowych

Tekst: M. Bułhakow, Iwan Wasiljewicz

Proponowane zagadnienia do dyskusji:

- Teatr i społeczeństwo w latach 20. i 30. XX wieku

- Kultura totalitarna: charakterestyczne cechy

- Czy śmiech rzeczywiście jest „najlepszą bronią”

- Michaił Bułhaków znany i nieznany

- Polska adaptacja teatralna sztuki Bułhakowa

4. Fantastyka radziecka: znani autorzy i specyfika kulturowa

Tekst: A. Strugacki, B. Strugacki, Poniedziałek zaczyna się w sobotę (fragmenty),  K. Bułyczow, Opowiadania Guślarskie (wybrane opowiadania), dla chętnych: A. Strugacki, B. Strugacki, Piknik na skraju drogi

Proponowane zagadnienia do dyskusji:

- Odwilż: zmiana paradygmatu

- Fantastyka a utopia komunistyczna. Mgławica Andromedy Iwana Jefremowa

- Kongresy futurologiczne i ich wpływ na rozwój gatunku w bloku wschodnim

- Bracia Strugaccy – periodyzacja twórczości, najważniejsze utwory

- Poniedziałek zaczyna się w sobotę, Opowiadania Guślarskie – kiedy baśń staje się częścią życia codziennego w ZSRR

5.  Pieśń autorska: fenomen Włodzimierza Wysockiego

Tekst: film Wysocki (2011, reż. P. Busłow)

Proponowane zagadnienia do dyskusji:

- Pieśń autorska w czasie „odwilży” i za czasów Breżniewa

-Włodzimierz Wysocki – historia życia i śmierci

- Mitologizacja postaci muzyka i poety – film Piotra Busłowa jako nieudana (?) próba demitologizacji

6.  Epoka Breżniewa w radzieckich kreskówkach

Tekst: kreskówki Czekaj, ja Ci pokażę (1969-1986, reż. W. Kotionoczkin, wybrane odcinki), Kiwaczek (1969-1983, reż. R. Kaczanow)

Proponowane zagadnienia do dyskusji:

- Epoka breżniewska: stabilizacja czy stagnacja?

- Codzienność „szarego radzieckiego człowieka”

- Czego można się nauczyć z najważniejszych filmów animowanych tamtego okresu?

- W jakiej rzeczywistości mieszkają postaci kreskówek? Jakie jest ich miejsce w społeczeństwie? Co mają ze sobą wspólnego Wilk i Włodzimierz Wysocki?

7.  Radziecka komedia muzyczna w latach 70.-80.

Tekst: film Iwan Wasiljewicz zmienia zawód (1973, reż. L. Gajdaj), dla chętnych: film Ironia losu (1975, reż. E. Riazanow)

Proponowane zagadnienia do dyskusji:

- Komedia muzyczna jako główny gatunek kina rozrywkowego w ZSRR

- Kultura masowa w epokę stagnacji – najważniejsze cechy

- Znani twórcy i tytuły (przede wszystkim E. Riazanow i L.Gajdaj)

- Polska aktorka Barbara Brylska jako główna gwiazda ZSRR

- Iwan Wasiljewicz zmienia zawód – adaptacja filmowa sztuki Bułhakowa. Rola muzyki w filmie. Jak zmiana czasu akcji (lata 70. zamiast lat 30.) wpływa na rozwój fabuły?

8.  Radzieckie kino autorskie: Andriej Tarkowski

Tekst: film Stalkier (1979, reż. A. Tarkowski), dla chętnych: film Nostalgia (1983, reż. A. Tarkowski)

Proponowane zagadnienia do dyskusji:

- Kino autorskie w ZSRR: specyfika kulturowa, problem cenzury

- Andriej Tarkowski – biografia i twórczość

- Film Stalkier jako adaptacja (?) powieści Piknika na skraju drogi Arkadia i Borysa Strugackich

- Wpływ Stalkiera na współczesną kulturę masową

9.  Kultura pieriestrojki

Tekst: film Kurier (1986, reż. K. Szachnazarow), dla chętnych: A. Strugacki, B. Strugacki, Niedoskonali (fragmenty)

Proponowane zagadnienia do dyskusji:

- „Kurs na przebudowę i głasność”: zmiana paradygmatu, nowe tematy

- Elementy codzienności radzieckiej – inne spojrzenie

- Rola wątków metafizycznych i religijnych

10. Lata 90. XX wieku: problem postrzegania minionej epoki

Tekst: film Spaleni słońcem (1994, reż. N. Michałkow)

- Czy to dobrze czy źle, że Rosja jest bezpośrednim spadkobiercą ZSRR?

- Współczesne dyskusje o Stalinie

- Postradziecka nostalgia – nostalgia reflektywna i restoratywna (S. Boym)

- Nikita Michałkow – biografia i twórczość, współczesne kontrowersje

11. Piotrogród – Leningrad – Petersburg: różne oblicza miasta nad Newą w XX wieku

Kulturoznawstwo 2

Kulturoznawstwo 2

Meksyk - antropologiczne korzenie współczesnych problemów społecznych

Sala 114, Kolegium Kołłątaja, ul. św. Anny 6, godz. 14.30 15.50

1 tydzień

Prowadzący: mgr Natalia Tołsty

 

1.            Tożsamość Meksykanina.

Podstawowe informacje na temat rejonu Los Altos de Chiapas: geografia, najważniejsze wydarzenia historyczne, tło kulturowe, problematyka “Innego”.

2.            Rodzina meksykańska.

System compadrazgo, cargos (pol. obowiązki) w rodzinie i poza nią, pozycja poszczególnych członków rodziny, stereotyp macho.

3.  Naguales i tonales, czyli o duchowych towarzyszach człowieka.

Synkretyzm religijny, święci uznani przez Kościół Katolicki a święci ludowi.

4.            Rośliny i zwierzęta w wierzeniach

Wątki mitologiczne związane z roślinami i zwierzętami, a ich znaczenie współczesne wg Majów, kuchnia meksykańska i pochodzenie poszczególnych potraw.

5.            Szamani, czarownicy i “święte dzieci”.

Funkcja szamanów i czarowników we współczesnych społecznościach Meksyku, magia biała a magia czarna, Meksyk ezoteryczny, wykorzystanie grzybów halucynogennych w Huautla Jimenez i postać Marii Sabiny.

6.            Po co curanderos Coca-cola?!

Curandersimo, czyli tradycyjna medycyna latynoamerykańska, choroby kulturowe, parafernalia znachorów, tradycyjne metody leczenia, wykorzystanie nowych elementów w medycynie tradycyjnej, funkcja medycyny tradycyjnej wśród migrantów.

7.            Zmarły obecny, nieobecny.

Funkcja zmarłych przodków w rodzinie, obchody El Día de los Muertos (dnia zmarłych), pogrzeb w społeczności Indian Tzotzil z rejonu Los Altos de Chiapas.

8.            Edukacja w Meksyku a kwestia pochodzenia.

System szkolnictwa w Meksyku, poziom wykształcenia wśród Indian ze stanu Chiapas.

9.            Zapatyści

Zapatystowska Armia Wyzwolenia Narodowego i jej wpływ na historię Meksyku oraz losy Indian z rejonu Los Altos de Chiapas.

10.          Wyzwania i problemy współczesnego Meksyku

Kwestia migracji do Stanów Zjednoczonych (postać coyotes), bezpieczeństwo w Meksyku (handel narkotykami, mafia i święci od prostytutek), wpływ globalizacji na Meksyk.

Literatura

Literatura

Literatura naszych wnuków - literatura naszego dzieciństwa

Sala nr 17, Collegium Witkowskiego, ul. Gołębia 13, godz. 11.30 – 12.50

1 tydzień

Prowadząca:  mgr Magdalena Kuczaba-Flisak

 

Celem seminarium jest przybliżenie wybranych aspektów teoretycznych dotyczących literatury dziecięcej oraz wiedzy na temat dobrych przykładów książek, które można nie tylko czytać razem z wnukami, ale również sięgnąć po nie  samemu (chociaż są kierowane w domyśle do dzieci, pod kątem

1.            “Dawno już ucichł złoty kogucik...” - miejsce poezji i muzyki w pierwszych lekturach dziecięcych. Dlaczego małe dzieci potrzebują kołysanek? Brzechwa czy Tuwim? Kulmowa, Chotomska, Papuzińska, Wawiłow czy Kasdepke, Rusinek, Mikołajewski i Kozłowska? Co to jest inicjacja czytelnicza? Jak świadomie budować bazę “pratekstów” wszystkich późniejszych doświadczeń czytelniczych?

2.            Czy tylko nostalgia? - powroty do książek z lat dziecinnych. O lekturach, które pamiętamy przez całe życie z perspektywy kulturowej i studiów nad pamięcią. Problem podwójnego odbiorcy - czy autorzy książek dziecięcych piszą tylko do dzieci?)

3.            Kanony literatury dziecięcej. Jak formuje się kanon literatury dziecięcej? Jakim podlega przemianom? Co czytaliśmy w wieku XX,  a co czytamy dzisiaj? Jaki wpływ na selekcję wartościowej literatury mają konkursy literackie?

4.            Upowszechnianie literatury dla dzieci. Pasjonaci, blogerzy, profesjonaliści. Czym zajmują się IBBY, IRSCL, ChLA? Skąd czerpać informacje o wartościowych pozycjach? Jak wyglądają współczesne oddziały bibliotek dziecięcych?)

5.            Współczesny rynek wydawniczy książki dziecięcej w Polsce. Trendy i modne tematy. Czym są księgarnie kameralne i wydawnictwa lilipucie? Jakie przemiany zaszły w tradycyjnych dużych wydawnictwach, takich jak Nasza Księgarnia lub Egmont? Dlaczego dorosły nabywca książek dla dzieci jest coraz bardziej wymagający? Jaką rolę odgrywa marketing? Jak kształtować umiejętności wyboru literatury?

6.            Dylematy tłumacza literatury dziecięcej. Jak wyglądały tłumaczenia baśni Andersena w XX wieku? Jak wygląda współczesna praca tłumacza książek dziecięcych? Jak odróżnić, czy mamy do czynienia z: adaptacją, reprodukcją, przeróbką czy przekładem?

7.            Porównawcza literatura dziecięca. Jak krążą dziecięce opowieści? Czy Dzieci z Bullerbyn w każdym kraju są odbierane tak samo? Jaki wpływa na książkę dziecięca mają procesy globalizacji i glokalizacji? Czym jest republika dziecięca? Jaki związek ma kultura popularna z książką dziecięcą?

8.            Trauma i tabu w literaturze dziecięcej. Tematy kontrowersyjne z punktu widzenia kultury, obyczajowości i religii; motywy strachu, śmierci, choroby, rozbitej rodziny, przemocy seksualnej i fizycznej w literaturze dziecięcej.

9.            Współczesne książki obrazkowe. Najważniejsze trendy we współczesnej ilustracji, nowoczesne koncepcje edytorskie, projekt książki obrazkowej jako całości - narracja obrazem, wizualny przekaz literacki, architektura książki; literatura "crossover"; najważniejsi ilustratorzy polscy i zagraniczni z tzw. “młodego pokolenia”, reprinty w odniesieniu do Polskiej Szkoły Ilustracji, ilustrowane książki popularnonaukowe dla dzieci.

10.          Literatura dziecięca a humanistyka cyfrowa. Cyfrowa książka obrazkowa, książka ambientowa, enhanced e-book, augmented book, app picturebook, Wise Stories, Wybornik Literacki; kulturowe konteksty projektów opartych o literacką sztuczną inteligencję.

Muzykologia

Muzykologia

Sala nr 17, Collegium Witkowskiego, ul. Gołębia 13, godz. 13.00 – 14.20

1 tydzień

Prowadzenie: mgr Paulina Zglinecka

 

1.     Przewodnik po pięciolinii – podstawowe terminy muzyczne

Wprowadzenie podstawowej terminologii muzycznej, a także periodyzacji dziejów muzyki, co umożliwia bardziej świadome uczestnictwo w kolejnych zajęciach.

2.     Symfonia klasyczna

O genezie i rozwoju jednego z najważniejszych gatunków w dziejach muzyki. Gatunku, który późnoromantyczny niemiecki kompozytor, Gustaw Mahler, odczytywał jako: „[…] budowanie świata wszelkimi środkami dostępnych technik” (Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven i in.)

3.     Opera – od narodzin do klasycyzmu

O początkach i najważniejszych momentach w historii gatunku stanowiącego syntezę różnych dziedzin

sztuki – muzyki, literatury, teatru (Camerata florencka, Claudio Monteverdi, Georg Friedrich Haendel, Wolfgang Amadeus Mozart i in.).

4.     Opera – od romantyzmu do dziś

O dalszych losach opery z uwzględnieniem jej oblicza w twórczości współczesnych kompozytorów (Carl Maria von Weber, Giuseppe Verdi, Richard Wagner, Piotr Czajkowski, Stanisław Moniuszko, Krzysztof Penderecki, Aleksander Nowak i in.).

5.     Związki poezji z muzyką. Pieśń romantyczna

O jednym z najstarszych gatunków w historii muzyki ze szczególnym uwzględnieniem jego obecności w twórczości kompozytorów romantycznych (Franz Szubert, Felix Mendelssohn-Bartholdy, Robert Schumann, Fryderyk Chopin i in.).

6.     Gatunki muzyki programowej

O muzyce programowej, jej początkach, formach i gatunkach, które można określić mianem

programowych, a także o najważniejszych jej twórcach (Ferenc Liszt, Hector Berlioz, Richard Strauss i in.).

7.     Muzyczne oblicza zimy

O muzycznych obliczach zimy w dziejach muzyki oraz kolędach i ich obecności w muzyce klasycznej (Antonio Vivaldi, Franz Schubert, Fryderyk Chopin i in.).

8.     Pasja w muzyce

O pasji – gatunku, który od wieków stanowi niezwykle ważny temat osobistej wypowiedzi dla artystów: od jego genezy po teraźniejszość (Jan Sebastian Bach, Heinrich Schütz, Arvo Pärt, Krzysztof Penderecki, Paweł Mykietyn).

9.     Krótki zarys historii muzyki filmowej. O kompleksowej naturze muzycznego języka filmu: podstawowa terminologia, koncepcje i teorie muzyki filmowej, a także cechy wyróżniające ją na tle innych gatunków.

10.     Najważniejsi kompozytorzy muzyki filmowej w Polsce i na świecie

O najważniejszych twórcach muzyki filmowej w Polsce i na świecie oraz ważnych współpracach kompozytor–reżyser wraz z przykładami (Ennio Morricone, Hansa Zimmer, Nino Rota, John Williams, Wojciech Kilar i in.)

11.     Najważniejsi kompozytorzy muzyki filmowej w Polsce i na świecie

Ciąg dalszy poprzednich zajęć.

Politologia 1

Politologia 1

Wybrane współczesne problemy polityczne na świecie

Sala 114, Kolegium Kołłątaja, ul. św. Anny 6, godz. 14.30 – 15.50

2 tydzień

Prowadzący: mgr Piotr Eckhardt

 

Celem seminarium jest przybliżenie Studentom odległych krajów, o których mało mówi się w polskich mediach poprzez przedstawienie ich historii najnowszej oraz aktualnej sytuacji politycznej. Omówione zostaną następujące państwa i terytoria sporne (kolejność może ulec zmianie):

  1. Sahara Zachodnia – rząd w obozie dla uchodźców
  2. Sudan i Erytrea – wielka ucieczka (do Europy)
  3. Namibia – pierwsze ludobójstwo w XX wieku
  4. Liban – chrześcijański prezydent, muzułmański premier, demokracja
  5. Iran – od socjalizmu do islamizmu
  6. Kurdowie – jeden naród w czterech państwach
  7. Afganistan – kraj nie do podbicia?
  8. Mjanma (wcześniej Birma) – najdłuższa wojna domowa współczesnego świata
  9. Paragwaj – o liberalnym prezydencie, który jeździł do pracy garbusem
  10. Gujana Francuska, Surinam i Gujana – co się stało z Francuską, Holenderską i Brytyjską Gujaną?

Politologia 2

Politologia 2

Film jako narzędzie polityczne

Sala nr 17, Collegium Witkowskiego, ul. Gołębia 13, godz. 11.30 – 12.50

2 tydzień

Prowadząca: mgr Natalia Stręk

 

1. Zajęcia wprowadzające

2. Techniki kreacji wizerunku politycznego: Invictus - Niepokonany

3. Techniki kreacji wizerunku politycznego: Wałęsa człowiek z nadziei

4. Rola komedii i parodii w środowisku politycznym

5. Wyjście do kina

6. Społeczne konflikty światopoglądowe: LGBTQ+

7.  Społeczne konflikty światopoglądowe: pro Life vs. pro Choice

8.  Problemy społeczne: wielkie migracje

9.  Problemy społeczne: kryzys migracyjny

10. Sprawiedliwość społeczna: Black Mirror (s02e02)

11. Sprawiedliwość społeczna: Polowanie

Psychologia

Psychologia

Wybrane problemy psychologii wieku dojrzałego

Sala nr 17, Collegium Witkowskiego, ul. Gołębia 13, godz. 14.30 – 15.50

1 tydzień

Prowadząca: mgr Ewa Skopicz-Radkiewicz

 

  1. Wprowadzenie. Czym zajmuje się psychologia (a czym nie)?

Co „kieruje” ludzkim zachowaniem wg psychologii? Znaczenie motywacji oraz percepcji. Człowiek jako istota społeczna.

  1. Pamięć. Dlaczego jej potrzebujemy? Jak wyglądałoby życie bez pamięci? Jak pamięć wpływa na to, kim jesteśmy – pamięć autobiograficzna.
  2. Pamięć – jak zmienia się wraz z wiekiem? Starzenie się pamięci. Czy można wzmocnić swoją pamięć?

4. Kiedy pamięć nie działa tak, jak chcemy:

- choroba Alzheimera i inne demencje.

- konstrukcyjny charakter pamięci – czy to zawsze problem?

- czy możemy ufać swojej pamięci? Zniekształcenia pamięci i fałszywe wspomnienia.

5. Relacje z innymi i społeczeństwo. Jaki wpływ mają inni na nasze decyzje, przekonania i zachowanie?

6. Rozwój dziecka. Jak dzieci przeżywają i rozumieją emocje, samych siebie i innych ludzi?

Specyfika każdego pokolenia – czyli w jaki sposób „dzisiejsze czasy” kształtują rozwój dzieci i nastolatków. Relacje dziadków z wnukami.

7. Rozwój człowieka dorosłego. Zadania związane z wczesną, średnią i późną dorosłością. Różne zadania i relacje społeczne a funkcjonowanie na poszczególnych etapach. Dorosłe dzieci i rodzice – wyzwania i korzyści związane z relacjami.

8. Osobowość i temperament – czym są? Zmiany osobowości w starszym wieku.

9. Zdrowie i zaburzenia psychiczne. Depresja, schizofrenia i zaburzenia lękowe. Podstawowe informacje na temat tego, czym są, oraz co możemy zrobić w ich obliczu.

10. Pomoc psychologiczna – na czym może polegać?

Czy jest coś takiego jak odporność psychiczna?

 

Psychologia - warsztaty

Psychologia

Warsztaty: Stymulacja pracy mózgu w wieku senioralnym

Sala nr 105, Kolegium Kołłątaja, ul. św. Anny, godz. 10.00 – 11.20

1 tydzień

Prowadzący: mgr Sabina Hajdas

Zajęcia będą miały formę warsztatową z elementami wykładu.

Na prośbę uczestników plan zajęć może ulec modyfikacji.

1.            Tajemnice ludzkiego umysłu

  • Zajęcia wprowadzające.
  • Fakty i mity o funkcjonowaniu umysłu.

2.            Zmiany w pamięci w ciągu życia

  • Różne rodzaje pamięci.
  • Mądrości przybywa z wiekiem - sprawności różnych rodzajów pamięci w wieku senioralnym.

3.            Pamięć autobiograficzna

  • Zmiany w pamięci autobiograficznej w ciągu życia (efekt reminiscencji, niepamięć dziecięca).
  • Czy można ufać wspomnieniom?

4.            Pamiętaj, aby pamiętać - pamięć prospektywna

  • Specyfika i funkcjonowanie pamięci prospektywnej w ciągu życia.
  • Sposoby wspomagania pamięci prospektywnej.

5.            Anomalie pamięciowe

  • Przypadki nadzwyczajnej pamięci.
  • Choroby związane z pamięcią.

6.            Mózg chce się uczyć

  • Senior w procesie edukacji (możliwości uczenia się oraz korzyści wynikające z przyswajania nowej wiedzy).

7.            Twórcze życie

  • Znaczenie twórczości dla rozwoju umysłu.
  • Ćwiczenia usprawniające twórcze myślenie.

8.            Myślę, więc tworzę

  • Myślenie dywergencyjne.
  • Twórcze rozwiązywanie problemów.

9.            Związek stylu życia i sprawności umysłowej

  • Wspieranie rozwoju mózgu w codzienności.
  • Cyfrowy umysł - technologie w służbie umysłu.

10.          (Q&A)

  • Przestrzeń na wszystkie pytania, które nurtują uczestników warsztatów.

Religioznawstwo

Religioznawstwo-podstawowe zagadnienia

Sala nr 114, Kolegium Kołłątaja, ul. Św. Anny 6, godz. 13.30 -14.45

1 tydzień

Prowadzący: mgr Justyna Salamon

1.            Rozwój religioznawstwa w Polsce. Główne ośrodki dydaktyczne (m.in. Akademia Teologii Katolickiej w PRL-u). Wprowadzenie do religioznawstwa.

2.            Religie świata: Islam-pięć filarów.

Zarys historyczny rozwoju Islamu. W szczególności podkreślone zostaną aspekty związane z Islamem w Europie (m.in. istnienie Kalifatu Kordobańskiego, pozostałości muzułmańskie w Andaluzji).

3.            Współczesne podziały wewnątrzreligijne-sunnizm, szyizm, charydżyzm.

Charakterystyka głównych miejsc występowania (uwzględnienie regionu Maghrebu, Mashreku oraz Islamskiej Republiki Iranu a także państw muzułmańskich poza regionem MENA). Porównanie statusu religii.

4.            Obchody świąt muzułmańskich.

Wyróżnione zostaną: święty miesiąc Ramadan i kończące go Id al-Fitr, a następnie: Id al-Adha, Al Hiyra, Achura, Id al-Maulid, Al Islam wa Al Mi'Ray.

5.            Sytuacja imigrantów muzułmańskich w Europie (Hiszpania, Francja, Niemcy, Włochy). Uwzględnione zostaną aspekty społeczno-kulturowe i polityczne.

6.            Prawa kobiet w Islamie.

Zarys historyczny i współczesność. Analiza porównawcza tradycji europejskiej oraz islamskiej.

7.            Zjawisko islamofobii oraz zagrożenia terroryzmem. Dżihadyzm salaficki.

Główne organizacje terrorystyczne: Al Kaida Islamskiego Maghrebu, Ansar al-Sharia.

8.            Sufizm-cechy charakterystyczne, miejsce występowania (m.in. bractwo sufich w andaluzyjskiej miejscowości Orgiva; wyróżnienie: darkawijja, dżerrahi czy nakszbandijja).

9.            Chrześcijaństwo i judaizm-porównanie, elementy wspólne i podstawowe antagonizmy.

10.          Cechy charakterystyczne religii politeistycznych-hinduizm, etymologia, podstawowe wierzenia, obszar występowania.

11.          Cechy charakterystyczne religii politeistycznych-buddyzm, podstawowe założenia, podziały, obszar występowania.

Seminarium przyrodnicze

Seminarium przyrodnicze

Salka w przyziemiu, Pałac Śniadeckich, ul. Kopernika 27 (obok Ogrodu Botanicznego UJ),
godz. 10.00 – 11.30

Czwartek, 2 tydzień

Prowadzenie: dr hab. Józef Mitka, prof. UJ, kierownik Ogrodu Botanicznego UJ

I semestr

1. Historia Ogrodu Botanicznnego UJ

2. - Mistrz i uczeń - Marian Raciborski i Władysław Szafer

3. - Góry śródziemnomorza – ciekawostki przyrodnicze

4. Wpływ człowieka na roślinność śródziemnomorza

5. - Bonito i Pantanal - impresje przyrodnicze z Brazylii

II semestr

1. Zapylanie kwiatów i rozmnażanie roślin

2. Przejście Północno-Zachodnie - śladami Amundsena

3. Życie wśród pingwinów - stacja polarna PAN na Antarktydzie

4. Przyroda w nauczaniu Jana Pawła II

5. Zmiany klimatu na podstawie długoletniej serii pomiarów w Krakowie

6. Wizyta w Ogrodzie Botanicznym UJ

Sztuka ogrodowa

Sztuka ogrodowa

Sala nr 17, Collegium Witkowskiego, ul. Gołębia 13, godz. 10.00 – 11.20

2 tydzień

Prowadzący: mgr inż. Aleksandra Knapik

1.            Triumf natury w XVIII wieku. Rozwój ogrodu angielskiego w Europie.

2.            Ogrody Stanisława Leszczyńskiego w Lotaryngii.

3.            Rzeczpospolita ogrodów – rozwój ogrodu naturalnego w osiemnastowiecznej Polsce.

4.            Ogrody Kazimierza Poniatowskiego w Warszawie.

5.            Podwarszawski  ogród  krajobrazowy  w  Powązkach  -  bawidełko  księżnej  Izabeli  z Flemingów Czartoryskiej.

6.            Łazienki Królewskie w Warszawie Stanisława Augusta Poniatowskiego.

7.            Ogrody krajobrazowe Izabeli z Czartoryskich Lubomirskiej w Mokotowie, Wilanowie i Łańcucie.

8.            Ogrody wolnomularzy w Polsce na przełomie XVIII i XIX wieku.

9.            „Ateny północy” – park krajobrazowy w Puławach Izabeli z Flemingów Czartoryskiej.

10.          Stanisław Kostka Potocki kolekcjoner, architekt amator i miłośnik ogrodów.

Teatrologia

Teatrologia

Podstawy wiedzy o teatrze

Sala nr 114, Kolegium Kołłątaja, ul. św. Anny 6, godz. 15.00 – 16.20

Wtorek, 2 tydzień

Prowadzący: mgr Magdalena Karlikowska-Pąsiek

 

1.            Teatr antyczny w perspektywie historycznej. Podstawowe pojęcia i zagadnienia.

2.            Teatr Williama Szekspira i Moliera.

3.            Wielka reforma teatru i jej wpływ na teatr współczesny.

4.            Historia krakowskiej sceny teatralnej.

Wpływ Narodowego Teatru Starego im. Heleny Modrzejewskiej, Teatru im. Juliusza Słowackiego oraz Teatru „Bagatela” im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego na kształtowanie krakowskiej sceny teatralnej.

5.            Bertolt Brecht – teoria i praktyka sceniczna.

6.            Sceniczne kreacje Jerzego Grotowskiego.

7.            Teatr Andrzeja Wajdy.

8.            Trzy inscenizacje Andrzeja Wajdy w Narodowym Teatrze Starym w Krakowie: Biesy, Nastazja Filipowna, Zbrodnia i kara.

9.            Teatr Kondrata Swinarskiego.

10.          Aktorstwo i reżyseria sceniczna – teoria a praktyka.

Warsztaty: Smartfon

Warsztaty: Dlaczego warto polubić smartfon?

Sala nr 205, ul. Czapskich 4, wtorek, I gr.  godz.13.30 14.45

II gr. 15.00 – 16.15

Prowadzący mgr inż. Mariusz Klapper

 

Seminarium obejmuje problemy wygodnego, skutecznego i bezpiecznego korzystania ze smartfonu i tabletu. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na problemy i możliwości smartfonów, które najczęściej nie są ogólnie znane lub nie są wykorzystywane w sposób efektywny i wygodny dla użytkownika. Zajęcia będą prowadzone w ujęciu praktycznym, to znaczy omawiana tematyka będzie pokazywana praktycznie, a słuchacze będą mogli praktycznie sprawdzać omawiane problemy na swoich smartfonach. Uczestnictwo w seminarium nie będzie wymagało od słuchaczy żadnej specjalistycznej wiedzy. Problemy będą omawiane w sposób maksymalnie przystępny. Profil tematyczny będzie nastawiony na wskazywanie rozwiązań zapewniających wygodę i bezpieczeństwo użytkowników smartfonów. Podczas zajęć będzie możliwość omawiania indywidualnych problemów i tematów zgłaszanych przez słuchaczy.

 

 1. Miejsce i rola smartfonu w rozwoju cywilizacji informacyjnej

Zarys historii rozwoju sprzętu komputerowego i telekomunikacyjnego; smartfon jako kolejna epoka rozwoju sprzętu komputerowego; podstawowe cechy użytkowe smartfonu; do czego może być używany smartfon; rola smartfonu w życiu codziennym; wpływ smartfonów na relacje społeczne

 

 2. Jak smartfon może ułatwiać codzienne życie

Telefon; SMS; notatnik; kalendarz i terminarz; książka adresowa; rejestrator; galerie obrazów i filmów; muzyka i radio; łączność z Internetem; komunikatory internetowe; przeglądarki Internetowe; poczta internetowa; lokalizacja i mapy; aplikacje użytkowe

 3. Jak działa smartfon (wyposażenie techniczne i cechy użytkowe smartfonu)

Połączenia z siecią telefonii komórkowej; połączenia z siecią lokalną WiFi; Bluetooth; czujnik GPS; wyposażenie do utrwalania obrazu i dźwięku; inne czujniki (akcelerometr, czujnik zbliżeniowy, czujnik światła, żyroskop, barometr, wysokościomierz); system operacyjny (oprogramowanie sterujące); oprogramowanie systemowe; główne cechy systemu ANDROID; dostępne wersje systemu ANDROID; ogólna struktura i organizacja systemu ANDROID; rozszerzenie EMUI systemu ANDROID;

 

4. Co warto wiedzieć na temat użytkowania smartfonu

Włączanie i wyłączanie smartfonu; obsługa i konserwacja zasilania (baterie, zasilacze, ładowanie); wpływ sposobu używania smartfonu na trwałość zasilania; postępowanie w sytuacjach awaryjnych; zasady używania wyposażenia pomocniczego (karty telefoniczne SIMM, karty pamięci SD, zasilacze, inne wyposażenie); pomocnicze zabezpieczenia telefonu (szkło ochronne, pokrowce, rysiki, power-bank etc.); typowe ruchy sterujące smartfonem; klawisze i przyciski pomocnicze smartfonu; wygaszanie i blokada ekranu; hasła blokady;

 

 5. Jak minimalizować koszty używania smartfonu

Połączenia z siecią telefonii komórkowej; zasady i koszt roamingu; połączenia z siecią lokalną Wi-Fi; smartfon jako lokalny router Wi-Fi (tethering); połączenia lokalne przez Bluetooth; cechy pakietów dostawców usług sieciowych; programy użytkowe;

6. Skąd i w jaki sposób można uzyskiwać oprogramowanie użytkowe smartfonu

Źródła oprogramowania użytkowego; metody pozyskiwania oprogramowania; instalowanie i odinstalowywanie programów; ograniczenia i problemy użytkowania programów; problemy bezpieczeństwa; oprogramowanie dla współpracy z bankami; koszt oprogramowania użytkowego

  7. Jak dostosowywać smartfon do swoich potrzeb i wygody

Konfigurowanie ustawień ekranu; tapety i widżety; organizowanie podstawowych ekranów; konfigurowania połączeń; ogólna konfiguracja telefonu; najważniejsze elementy konfiguracji oraz ich wpływ na funkcjonowanie smartfonu; zasady bezpieczeństwa w ustawieniach konfiguracji smartfonu;

 8. Najciekawsze programy użytkowe i komunikatory dostępne obecnie w smartfonie

GPS i mapy Google; automapy; przybornik narzędziowy; prognozy pogody; funkcjonalności związane z czasem (zegar światowy, stoper, minutnik); latarka; lustro; kompas; szkło powiększające; WhatsApp; Wiadomości; SKYPE; Facebook; Twitter;

9. Co trzeba wiedzieć i co zrobić, aby smartfon był bezpiecznym narzędziem i codzienną pomocą

Ochrona antywirusowa smartfonu; zabezpieczanie smartfonu przed nieuprawnionym dostępem; kopie awaryjne danych i ustawień smartfonu; bezpieczeństwo danych i połączeń poufnych (np. witryny bankowe)

 10. Inne problemy zgłoszone ewentualnie przez słuchaczy seminarium.

Warsztaty internetowe 1

.

Warsztaty internetowe

Sala nr 205, ul. Czapskich 4, środa, godz.12.00 – 13.15

1 tydzień

Prowadzący: dr Tomasz Pardela

(zajęcia z własnymi laptopami, tabletami)

Grupa I, poziom podstawowy

1.            Zajęcia organizacyjne – omówienie programu zajęć, ewentualne uzupełnienie i modyfikacja kolejności zagadnień zawartych w programie, zgodnie z życzeniami, preferencjami i sugestiami studentów.

2.            Budowa komputera stacjonarnego i przenośnego, zasady prawidłowego i bezpiecznego dla zdrowia użytkownika korzystania ze sprzętu komputerowego. Czym się kierować kupując komputer.

3.            Omówienie klawiatury komputera – tryby pracy klawiatury, inne urządzenia wejścia i wyjścia (urządzenia wskaźnikowe, współpraca komputera z drukarką, głośnikami. Obsługa okien w systemie operacyjnym Windows.

4.            Łączenie komputera z odbiornikiem TV, smartfonem, aparatem fotograficznym, itp.

5.            Organizacja pamięci komputera, korzystanie z katalogów systemowych,  tworzenie własnych katalogów użytkownika. Przeglądanie zasobów informacyjnych komputera. Prawidłowe dostosowanie zasobów komputera w przypadkach wykorzystywania komputera przez więcej niż jednego użytkownika.

6.            Praca z plikami – kopiowanie, przenoszenie, kasowanie, zmiana nazwy plików. Zasady prawidłowej pracy z plikami. Kopie zapasowe, wykorzystanie nośników zewnętrznych.

7.            Oprogramowanie systemowe komputera – programy wbudowane w system – użytkowanie.

8.            Internet, wymagania sprzętowe, obsługa przeglądarek internetowych. Bezpieczeństwo pracy w sieci Internet. Wirusy komputerowe – minimalizacja zagrożeń.

9.            Internet jak źródło informacji – wyszukiwarki, zasady efektywnego wyszukiwania, Wikipedia, tłumacze.

10.          E-handel – sklepy internetowe, usługi poprzez Internet, portale aukcyjne, sprzedaż bezpośrednia poprzez Internet.

11.          Wykorzystanie połączeń internetowych z Urzędami, ZUS, służbą zdrowia, bankiem.

12.          Komunikatory internetowe.

13.          Poczta internetowa – zakładanie konta pocztowego, obsługa poczty przez usługę www, wykorzystanie specjalistycznego programu do obsługi poczty – obsługa.

14.          Źródła podstawowej wiedzy „komputerowej” w Internecie – dostępna i darmowa literatura.

15.          Podsumowanie zajęć  

 

Warsztaty internetowe 2

Warsztaty internetowe

Sala nr 205, ul. Czapskich 4, środa, godz.13.30 – 14.45

1 tydzień

Prowadzący: dr Tomasz Pardela

(zajęcia z własnymi laptopami, tabletami)

Grupa II, poziom średniozaawansowany

 

1.            Zajęcia organizacyjne – omówienie programu zajęć, ewentualne uzupełnienie i modyfikacja kolejności zagadnień zawartych w programie, zgodnie z życzeniami, preferencjami i sugestiami studentów.

2.            Modyfikacja konfiguracji sprzętowej komputera, zmiana ustawień systemowych, skróty klawiaturowe, wykorzystanie pamięci operacyjnej do pracy z komputerem

3.            Dyski zewnętrzne, przygotowanie do pracy, zasady bezpiecznego użytkowania.

4.            Kompresja plików, obsługa programów kompresujących, zabezpieczenia przed nieuprawnionym dostępem do komputera, systemu operacyjnego, do plików kompresowanych.

5.            Programy narzędziowe na przykładzie edytora tekstu – instalacja, ustawienia, obsługa menu programów narzędziowych MS.       

6.            Podstawowe zasady edycji tekstów i ich stosowanie w programach edytora tekstów.

7.            Oprogramowanie alternatywne – typu Open Source – bezpłatne, źródła, instalacja, obsługa.

8.            Podstawowa obróbka zdjęć – tworzenie albumów, prezentacji wraz z podkładem dźwiękowym i komentarzami własnymi – wykorzystanie programu Power Point i programów alternatywnych typu Open Source.

9.            Programy graficzne na przykładzie programu MS Paint i programów alternatywnych – bezpłatnych.

10.          Inne systemy operacyjne prezentacja systemu Linux – dystrybucja Ubuntu. Porównanie systemów operacyjnych. Praca z systemem Ubuntu bez instalacji w komputerze – zalety (i wady!).

11.          Modyfikacja ustawień przeglądarek internetowych. Zaawansowane funkcje programów obsługi poczty internetowej, ochrona przed niechcianą pocztą i ochrona antywirusowa. Omówienie programów antywirusowych.

12.          Wykorzystanie prawnie dostępnych źródeł plików – zgrywanie z Internetu, konwertery.

13.          Społeczności internetowe – Facebook. Tworzenie konta, obsługa, zabezpieczenia przed niechcianymi kontaktami.

14.          Źródła zaawansowanej wiedzy „komputerowej” w Internecie – dostępna i darmowa literatura.

15.          Podsumowanie zajęć

Warsztaty internetowe 3

Warsztaty internetowe

Sala nr 205, ul. Czapskich 4, środa, godz.12.00 – 13.15

2 tydzień

Prowadzący: dr Tomasz Pardela

(zajęcia z własnymi laptopami, tabletami)

Grupa III, poziom zaawansowany

1.            Zajęcia organizacyjne – omówienie programu zajęć, ewentualne uzupełnienie i modyfikacja kolejności zagadnień zawartych w programie, zgodnie z życzeniami, preferencjami i sugestiami studentów.

2.            Rozbudowa komputera, wymiana baterii w komputerach typu notebook (z baterią ukrytą), wymiana dysków HD na SSD.

3.            Dostęp do BIOS komputera – modyfikacja ustawień.

4.            Co to jest i na czym polega system binarny – jak komputer przechowuje liczby, teksty, obrazy filmy, jak liczy. Dlaczego warto to wiedzieć i zrozumieć?

5.            Wykorzystanie chmur i darmowego hostingu przy pracy z komputerem i w pracy grupowej.

6.            Zaawansowane funkcje edytorów tekstu, automatyzacja pracy z edytorem.

7.            Arkusz kalkulacyjny - co to jest, do czego może się przydać, podstawowa obsługa na przykładzie programu MS Excel.

8.            Programy obsługi i ewentualnej modyfikacji plików pdf, mobi, epub. Książki w wersji audio. Czytniki książek.

9.            Edytory grafiki wektorowej na przykładzie programu CorelDraw i GIMP.

10.          Edycja plików dźwiękowych. Tworzenie „własnych” dzwonków telefonicznych i ich instalacja w smartfonach.

11.          Ubuntu – czy warto rezygnować z Windows, i jak to zrobić w sposób odwracalny.

12.          Tworzenie i obsługa własnej strony internetowej – programy narzędziowe, hosting płatny i darmowy.

13.          Zaawansowane metody zapewnienia bezpieczeństwa pracy w sieciach – w Internecie.

14.          Źródła wiedzy „komputerowej” w Internecie – dostępna i darmowa literatura.

15.          Podsumowanie zajęć.